Skydd mot skvalpvalutor

Skydd mot skvalpvalutor Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

En valuta som blir allt svagare kombinerad med minusräntor är det värsta gift för spararna.
Vad finns för motgift åt en valuta som ruttnar i kanterna om man inte vill köpa aktier?
Schweiz inför 1000 Sfr sedlar. Med dem kan man spara utrymme. Med hundra sedlar skulle man få 100 000 Sfr=rund en million kronor. De sätter man i ett Bankfack eller andra säkra platser, helst flera. De kan försäras vid behov. Det är lösningen för småsparare om banken börja bli tvungna att ta ut minusräntorna. Man bör dock inte bli irriterad på bankerna, syndabocken för elände är ECB och/eller riksbanken. Minusräntorna skal i slutändan betalas av bankkunderna om inte direkt så indirekt.
Risken man har är valutarisken, men hand på hjärta, när var Skr stark, utom över korta tidsperioder?
Det ovannämnda är också orsaken varför man vill avskaffa kontanterna, att det skulle vara mot brottslighet är en dålig skämt. Man vill att folk trots minusräntor inte kan ta ut sina kontanter!

Urs Hofers bild
aktieexpert

Jag for ofta frågan varför kronan fållar bottenlös och nu är lägre än vid finanskrisen.
Enkelt sagt är svaret för att ingen vill ha den. Desto svårare är det inte. Räkna med att den kan falla vidare!

Urs Hofers bild
aktieexpert

Valutakurserna påverkas av räntor, räntebeslut, inflation, sysselsättning, export, politik, riksbankens stödköp av statsobligationer och riksbankens valutainterventioner.
Valutakurserna kan förändra sig snabbt.
Att handla med valutor är inte utan risk
Kronans bottenlösa fall betyder att någonting är fel i Sverige. Jag vågar påstå den ligger hus riksbanken.
Att hålla en valuta konstgjord låg är ett sätt att konfiskera folkets pengar utan att det direkt märks. Den bittra sanningen är dok att semesterresorna och importen blir motsvarande dyrare.
Jag har peng placeringar i Sfr Dollar och Euro med 0 ränta.
I Svenska kronor räknad steg dok värde av placeringarna inom 12 månader med 10 %.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Urs Hofer skrev 14 nov, 12:11

Valutakurserna påverkas av räntor, räntebeslut, inflation, sysselsättning, export, politik, riksbankens stödköp av statsobligationer och riksbankens v...
Pil nerSe hela citeringen

Urs Hofer skrev 14 nov, 12:11

Valutakurserna påverkas av räntor, räntebeslut, inflation, sysselsättning, export, politik, riksbankens stödköp av statsobligationer och riksbankens valutainterventioner.
Valutakurserna kan förändra sig snabbt.
Att handla med valutor är inte utan risk
Kronans bottenlösa fall betyder att någonting är fel i Sverige. Jag vågar påstå den ligger hus riksbanken.
Att hålla en valuta konstgjord låg är ett sätt att konfiskera folkets pengar utan att det direkt märks. Den bittra sanningen är dok att semesterresorna och importen blir motsvarande dyrare.
Jag har peng placeringar i Sfr Dollar och Euro med 0 ränta.
I Svenska kronor räknad steg dok värde av placeringarna inom 12 månader med 10 %.

Nu börjar krona närma sig skrotstatus.
De stora vinnarna är de som har aktier och/eller kassan i Euro eller i någon annan stabil valuta.

Besvara inläggRedigera

Urs Hofers bild
aktieexpert

Urs Hofer skrev 15 okt, 14:10

En valuta som blir allt svagare kombinerad med minusräntor är det värsta gift för spararna.
Vad finns för motgift åt en valuta som ruttnar i kanterna...
Pil nerSe hela citeringen

Urs Hofer skrev 15 okt, 14:10

Vad finns för motgift åt en valuta som ruttnar i kanterna om man inte vill köpa aktier?
Schweiz inför 1000 Sfr sedlar. Med dem kan man spara utrymme. Med hundra sedlar skulle man få 100 000 Sfr=rund en million kronor. De sätter man i ett Bankfack eller andra säkra platser, helst flera. De kan försäras vid behov. Det är lösningen för småsparare om banken börja bli tvungna att ta ut minusräntorna. Man bör dock inte bli irriterad på bankerna, syndabocken för elände är ECB och/eller riksbanken. Minusräntorna skal i slutändan betalas av bankkunderna om inte direkt så indirekt.
Risken man har är valutarisken, men hand på hjärta, när var Skr stark, utom över korta tidsperioder?
Det ovannämnda är också orsaken varför man vill avskaffa kontanterna, att det skulle vara mot brottslighet är en dålig skämt. Man vill att folk trots minusräntor inte kan ta ut sina kontanter!

Efter den nyaste utveckling säger jag:
Gud bevara mig från mord, naturkatastrofer, våldtäkt, mordbrand och kronan.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG