Brighter AB, Stora triggers inom snar framtid.

Brighter AB, Stora triggers inom snar framtid. Bevaka tråd

Startad av Gorgettho

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Gorgetthos bild

Hej!

Bolaget Brighter AB står inför spännande tider !
Det ska presenteras minst ett konkret avtal med mobiloperatör och en tillverkningspartner under våren, samtidigt kommer det att presenteras en tydligare lanseringsplan.

Capensor Capital har nyligen lånat ut 10,5 miljoner kronor samt gått med i emission på 10,5 miljoner kronor.

Brigher har också fått in ytterligare 11,5 miljoner kronor i optionsprogrammet i Februari.

Aktien har varit nerpressad ett längre tag, insiders ökade en hel del under förra året, runt 4-5 kr nivåerna.
De var också med på optionsprogrammet och VD som är största ägaren gick in med ytterligare 950 000 kr på 3kr/aktien.

Ser intressant ut!
Mer om bolaget får ni läsa på www.brighter.se
Finns också en analys på bolaget ifrån aktiespararna på 4.20 kr.

http://www.aktiespararna.se/pagedir/490358/151217%20Analysguiden%20Brigh...

Gorgetthos bild

Gorgettho skrev 3 maj, 10:05

Hej!

Bolaget Brighter AB står inför spännande tider !
Det ska presenteras minst ett konkret avtal med mobiloperatör och en tillverkningspartner und...
Pil nerSe hela citeringen

Gorgettho skrev 3 maj, 10:05

Hej!

Bolaget Brighter AB står inför spännande tider !
Det ska presenteras minst ett konkret avtal med mobiloperatör och en tillverkningspartner under våren, samtidigt kommer det att presenteras en tydligare lanseringsplan.

Capensor Capital har nyligen lånat ut 10,5 miljoner kronor samt gått med i emission på 10,5 miljoner kronor.

Brigher har också fått in ytterligare 11,5 miljoner kronor i optionsprogrammet i Februari.

Aktien har varit nerpressad ett längre tag, insiders ökade en hel del under förra året, runt 4-5 kr nivåerna.
De var också med på optionsprogrammet och VD som är största ägaren gick in med ytterligare 950 000 kr på 3kr/aktien.

Ser intressant ut!
Mer om bolaget får ni läsa på www.brighter.se
Finns också en analys på bolaget ifrån aktiespararna på 4.20 kr.

http://www.aktiespararna.se/pagedir/490358/151217%20Analysguiden%20Brigh...

Fantastisk start i Norge och nya samarbeten på ingång.
Vår första affär på den norska marknaden har nu fullbordats och jDome BikeAround har visat sig vara synnerligen populär bland kunder, användare och allmänhet. NRK, Norges public service-radio och television, besökte kommunen Larvik som köpt två enheter för att spela in ett inslag. På Facebook har videoklippet setts av nära 300 000 människor, vilket vi naturligtvis är oerhört glada för. Det sänder en tydlig signal om att vår produkt är värdeskapande och berör människor.

Den här inledande beställningen kan betraktas som en viktig milstolpe för Brighter då det innebär att vi just slagit oss in på en ny marknad, och vi räknar nu framöver med en liknande utveckling där som vi haft i Sverige avseende jDome. Vi får bra respons från flera norska aktörer och vår väletablerade partner bedömer marknadsläget på samma sätt som Brighter.

Affären i Norge genomfördes också i Q1 som traditionellt sett är ett cykliskt svagt kvartal för försäljning mot kommunal verksamhet. Men vi känner oss väldigt nöjda med Norge-lanseringen av jDome och ser fram emot att utveckla affären på den marknaden ytterligare samtidigt som vi fortsätter utbredningen i Sverige. Andra kvartalet har varit desto aktivare vilket är normalt med tanke på hur budgetar och liknande i den typen av verksamheter styr köpmönstret.

Den riktade emissionen som gjordes i slutet av april tillförde tillsammans med lånet bolaget över 20 miljoner kronor vilket innebär att vi nu står stärkta inför våra första avtal med teleoperatörer samt med tillverkningspartner som vi just nu arbetar med att fastställa. Tillsammans med de nya partner som vi kommer arbeta med framöver är planen att skapa en tydlig struktur för lanseringen och produktionen av Actiste. Ett kontinuerligt utvecklingsarbete har skett parallellt av våra partner Veryday och Helbling, som hittills gjort ett fantastiskt bra arbete.

När alla väsentliga pusselbitar finns på plats – finansiering, lanseringspartner, tillverkningspartner och utvecklingspartner – kommer bolaget befinna sig i en mycket stark position. Våra partner delar visionen om en uppkopplad och datadriven vård och vi ser fram emot att tillsammans ta ett stort kliv mot införlivandet av densamma.

Vår nya rådgivare Jorge Otero, som presenterades den 9 maj, kommer spela en viktig roll i den kommande lanseringen av Actiste. Jorge har en otroligt stor kunskap i fråga om läkemedelsutveckling men också om hur man snabbt når ut med ett mediciniskt verktyg på den globala marknaden. Med en lång bakgrund inom clinical development och medical affairs besitter Jorge dessutom stor kunskap om vad Actiste kan användas till utöver diabetesbehandling. Mer konkret är clinical development den organisation inom ett läkemedelsbolag som ansvarar för utvecklingen, användningen och därmed också den kliniska prövningen av läkemedel. Medical Affairs fokuserar i sin tur på omvärldens krav, regelverken och marknaden, för att säkerställa vetenskaplig och marknadsmässig produktförankring. Jorge tillför därmed en värdefull kunskapskombination som lämpar sig för det utvecklingsskede Actiste nu befinner sig i.

Insulin och diabetes är framöver Brighters primära fokusområde för Actiste, och potentialen där är enorm och inte minst växande. Samtidigt har Jorge identifierat ett antal nya affärsområden som vi definitivt kommer titta närmare på och undersöka för att i framtiden kunna utveckla verksamheten ytterligare. Det handlar då om situationer där produkten kan användas till något annat, utan några större modifikationer, exempelvis vid kliniska studier eller behandling med olika biologiska läkemedel.

Detta är ett pågående projekt som bland annat Jorge kommer vara delaktig i. Under tiden bistår Jorge med stöd avseende go-to-market-strategier för Actiste.



Truls Sjöstedt
Brighters VD och grundare

http://us9.campaign-archive1.com/?u=d60eb571c297715d59ce092e5&id=c4bdf7aa07

Gorgetthos bild

Gorgettho skrev 3 maj, 10:05

Hej!

Bolaget Brighter AB står inför spännande tider !
Det ska presenteras minst ett konkret avtal med mobiloperatör och en tillverkningspartner und...
Pil nerSe hela citeringen

Gorgettho skrev 3 maj, 10:05

Hej!

Bolaget Brighter AB står inför spännande tider !
Det ska presenteras minst ett konkret avtal med mobiloperatör och en tillverkningspartner under våren, samtidigt kommer det att presenteras en tydligare lanseringsplan.

Capensor Capital har nyligen lånat ut 10,5 miljoner kronor samt gått med i emission på 10,5 miljoner kronor.

Brigher har också fått in ytterligare 11,5 miljoner kronor i optionsprogrammet i Februari.

Aktien har varit nerpressad ett längre tag, insiders ökade en hel del under förra året, runt 4-5 kr nivåerna.
De var också med på optionsprogrammet och VD som är största ägaren gick in med ytterligare 950 000 kr på 3kr/aktien.

Ser intressant ut!
Mer om bolaget får ni läsa på www.brighter.se
Finns också en analys på bolaget ifrån aktiespararna på 4.20 kr.

http://www.aktiespararna.se/pagedir/490358/151217%20Analysguiden%20Brigh...

Gorgettho skrev 13 maj, 12:05

Fantastisk start i Norge och nya samarbeten på ingång.
Vår första affär på den norska marknaden har nu fullbordats och jDome BikeAround har visat sig...
Pil nerSe hela citeringen

Gorgettho skrev 13 maj, 12:05

Fantastisk start i Norge och nya samarbeten på ingång.
Vår första affär på den norska marknaden har nu fullbordats och jDome BikeAround har visat sig vara synnerligen populär bland kunder, användare och allmänhet. NRK, Norges public service-radio och television, besökte kommunen Larvik som köpt två enheter för att spela in ett inslag. På Facebook har videoklippet setts av nära 300 000 människor, vilket vi naturligtvis är oerhört glada för. Det sänder en tydlig signal om att vår produkt är värdeskapande och berör människor.

Den här inledande beställningen kan betraktas som en viktig milstolpe för Brighter då det innebär att vi just slagit oss in på en ny marknad, och vi räknar nu framöver med en liknande utveckling där som vi haft i Sverige avseende jDome. Vi får bra respons från flera norska aktörer och vår väletablerade partner bedömer marknadsläget på samma sätt som Brighter.

Affären i Norge genomfördes också i Q1 som traditionellt sett är ett cykliskt svagt kvartal för försäljning mot kommunal verksamhet. Men vi känner oss väldigt nöjda med Norge-lanseringen av jDome och ser fram emot att utveckla affären på den marknaden ytterligare samtidigt som vi fortsätter utbredningen i Sverige. Andra kvartalet har varit desto aktivare vilket är normalt med tanke på hur budgetar och liknande i den typen av verksamheter styr köpmönstret.

Den riktade emissionen som gjordes i slutet av april tillförde tillsammans med lånet bolaget över 20 miljoner kronor vilket innebär att vi nu står stärkta inför våra första avtal med teleoperatörer samt med tillverkningspartner som vi just nu arbetar med att fastställa. Tillsammans med de nya partner som vi kommer arbeta med framöver är planen att skapa en tydlig struktur för lanseringen och produktionen av Actiste. Ett kontinuerligt utvecklingsarbete har skett parallellt av våra partner Veryday och Helbling, som hittills gjort ett fantastiskt bra arbete.

När alla väsentliga pusselbitar finns på plats – finansiering, lanseringspartner, tillverkningspartner och utvecklingspartner – kommer bolaget befinna sig i en mycket stark position. Våra partner delar visionen om en uppkopplad och datadriven vård och vi ser fram emot att tillsammans ta ett stort kliv mot införlivandet av densamma.

Vår nya rådgivare Jorge Otero, som presenterades den 9 maj, kommer spela en viktig roll i den kommande lanseringen av Actiste. Jorge har en otroligt stor kunskap i fråga om läkemedelsutveckling men också om hur man snabbt når ut med ett mediciniskt verktyg på den globala marknaden. Med en lång bakgrund inom clinical development och medical affairs besitter Jorge dessutom stor kunskap om vad Actiste kan användas till utöver diabetesbehandling. Mer konkret är clinical development den organisation inom ett läkemedelsbolag som ansvarar för utvecklingen, användningen och därmed också den kliniska prövningen av läkemedel. Medical Affairs fokuserar i sin tur på omvärldens krav, regelverken och marknaden, för att säkerställa vetenskaplig och marknadsmässig produktförankring. Jorge tillför därmed en värdefull kunskapskombination som lämpar sig för det utvecklingsskede Actiste nu befinner sig i.

Insulin och diabetes är framöver Brighters primära fokusområde för Actiste, och potentialen där är enorm och inte minst växande. Samtidigt har Jorge identifierat ett antal nya affärsområden som vi definitivt kommer titta närmare på och undersöka för att i framtiden kunna utveckla verksamheten ytterligare. Det handlar då om situationer där produkten kan användas till något annat, utan några större modifikationer, exempelvis vid kliniska studier eller behandling med olika biologiska läkemedel.

Detta är ett pågående projekt som bland annat Jorge kommer vara delaktig i. Under tiden bistår Jorge med stöd avseende go-to-market-strategier för Actiste.



Truls Sjöstedt
Brighters VD och grundare

http://us9.campaign-archive1.com/?u=d60eb571c297715d59ce092e5&id=c4bdf7aa07

Setting the future standard for diabetes
Published: 12 May 2016
For many diabetics, everyday life is complicated and insecure. Truls Sjöstedt, co-founder of the Swedish NASDAQ OMX-listed company Brighter, gained painful firsthand knowledge of the disease when his wife, a type 1 diabetic, was pregnant for the first time. It was then he decided that there had to be a better way to manage treatment recommendations that involve measuring blood glucose and injecting insulin.

HN335x365pxThat was the beginning of an exciting journey, and last year Brighter engaged Veryday to develop a new generation of diabetes management tools. Our common goal was to improve the lives of patients with diabetes and other chronic conditions. Together we set out to create an intuitively superior system that would make their daily lives easier, and also streamline and improve monitoring and transparency within the healthcare system. We sat down for a chat with Henrik Norström, COO of Brighter, to get an update on the progress of the groundbreaking new Actiste® device.

For those who may not be familiar with Brighter, would you tell us a bit about your business?

Brighter was founded in 2007 to develop a method that facilitates diabetes self-monitoring and self-treatment. Our basic solution patent is for a medical device that integrates sampling, biomarker measurement and injection. The patent was approved in the EU in 2010, and China and Japan followed suit; patents are pending in USA, Brazil, India and Indonesia. Since initial approval, several new patent applications have been filed to further enhance the market offering. Brighter is in a unique position to capitalize on a strong base of user-generated healthcare data for the benefit of diabetics. Plus, the opportunity goes beyond diabetes since many of the new biological drugs under development require injection.

Actiste copy

How would you say the Actiste device fills the gap for today’s insulin-treated diabetic?

Today, type 1 and type 2 insulin-treated diabetics face a complicated process of multiple daily administrations. Insulin-treated diabetics must carry a blood sample lancet, a blood glucose monitor (BGM), a vial of test strips, a pouch of needles and lancets, an insulin pen and a digital or paper log. We worked together with dedicated designers from Veryday to create a device that generates an unprecedented adherence to treatment recommendations. By reducing the number of steps, Actiste will induce diabetics to more easily follow their routine. Concordance will improve, and consequential complications like kidney failure and risk of stroke, amputations and cardiovascular events will reduce while life expectancy increases. Actiste is so easy to use that diabetics can actually perform a blood glucose measurement with the device before injecting the corresponding insulin dose. With Actiste, they can carry one device that encompasses all these functions and can also transfer or share their automatic data log with whomever they choose – all for a flat monthly fee. In our opinion, making concordance so much easier for an affordable flat rate is a strong argument for filling a huge gap in treatment recommendations.

You often use the term “benefit loop.” What do you mean by that?

The Benefit Loop® illustrates how improved treatment recommendations lead to better quality of life by reducing the consequential complications most often experienced by insulin-treated diabetics. The cloud-based data storage and analytics service receives data from Actiste devices and aggregates data from external sensors and other sources. A positive feedback loop is created for relevant stakeholders – primarily diabetics, their healthcare professionals, caregivers and next of kin. A recent study we commissioned in Sweden concluded that 80 percent of persons 18-29 years of age and 70 percent of those 18-69 years of age would willingly share their data with R&D, the pharmaceutical industry and insurance providers, considering the data is well protected. There’s a potentially huge market for user-generated health data that in turn generates a financial feedback loop and economic effectiveness in the healthcare sector. In creating the Benefit Loop, we focused extensively on user experience interfaces for tablets, handsets, and other devices that are key interaction touchpoints for stakeholders. We want to create digital endorphins™!

How have you engaged with the users so far?

Together with Veryday we have so far we conducted user research in June and November of 2015 and in May 2016. Evaluation results has constantly been fed back and analyzed in a structured way, the data has been translated into actionable development actions ensuring that the overall objective in terms of user experience has been met. Outcomes shows that Actiste has huge potential for success, with a vast majority of participants saying that Actiste is as good as, better or much better than existing devices. We’ll continue to perform user research throughout development and industrialization, and perform outcome studies post-launch.

BrighterCollage590x329px

What do you foresee in the next several years when it comes to digital diabetes management?

Wow, that’s a huge question with many answers! Here are a few of my best guesses:

1. Digital imaging improvements that allow calories to be calculated just by taking a photo of a meal.

2. Algorithms that help calculate the appropriate insulin dose corresponding to Blood Glucose (BG) value.

3. Positive addiction – digital endorphins – methodologies beyond “gamification” to improve adherence beyond Actiste.

4. Non-invasive BG measurement. This one’s a challenge…





http://veryday.com/news_post/unified-solution-facilitates-self-care-for-...

Hej
Ny på sidan är man.
Funderar om ni glömt bort Brighter?

Mvh/Egomm

Egomm skrev 12 jun, 23:06

Hej
Ny på sidan är man.
Funderar om ni glömt bort Brighter?

Mvh/Egomm

Från Avanzas forum!
"The first intervention within the Indonesia Mampu program is focussed on strengthening the promotion and prevention of diabetes and hypertension in the country - Cegah Risiko Tinggi. For this purpose, Palladium and TNP2K are also working with the Ministry of Health and partner members to build the coalition, architect the solution approach and catalyse the implementation of prototype initiatives starting with the initial 6 geographical locations (North Sumatra, West Java, Central Java, East Java, East Kalimantan and South Sulawesi) with a scale-up option across Indonesia."
https://unjobs.org/vacancies/1489094884985
För att ni ska få en förståelse av den massiva mängden invånare som man kommer att adressera så medföljer några värden på befolkningsmängd i respektive region som Indonesia Mampu tillsammans Brighter kommer att testköra denna satsning för att därefter skala upp nationellt!
North Sumatra: 14 167 301
West Java: 46 983 948
Central Java: 35 338 750
East Java: 40 897 872
East Kalimantan: 3 302 298
South Sulawesi: 8 768 241
Total Population i alla 6 regioner: 149 458 410
Total population i Indonesien: 263 000 000 (Snart det land med världens fjärde största befolkningsmängd)
I Indonesien finner man ca 10 miljoner diabetiker, precis i linje med vad Brighter tidigare har sagt.
Ifall man antar att ca 3.8% av den totala befolkningen är diabetiker så innebär detta att antalet diabetiker inom de 6 regionerna är uppe och nosar på ca. 5,7 miljoner.
Ha sedan i åtanke att Brighter är det enda bolaget som finns med inom Indonesia Mampu programmet som leds av Palladium och den inhemska regeringen för att hjälpa med bekämpningen av diabetes. Info ovan är en fullt rimlig adressering mtp bolagets positionering där borta.
Härnäst blir det spännande att ta del av prisbilden. CE-märkningen är igång sedan en tid tillbaka och detta upprepades vid träffen hos Remium och parallellt ska bolaget gör en liknande certifiering fast i Sydostasien något som heter ASEAN och sedan följer preorders och massproduktion. Sedan kommer money countern gå Brrrr....

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG