Varför?

Varför? Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Varför deponerar bankerna sina pengar hus centralbankerna till minusränta? De kan ju behålla dem hemma i bankvalv.
Den dag jag är tvungen att betala minusränta håller jag pengarna i mitt kassaskop som vägar flera hundra kilo(utan pengar) eller i bankfacket.
Frågade flera banker men ingen (vill) besvara frågan

Urs Hofers bild
aktieexpert

Urs Hofer skrev 11 feb, 11:02

Varför deponerar bankerna sina pengar hus centralbankerna till minusränta? De kan ju behålla dem hemma i bankvalven.
Den dag jag är tvungen att betal...
Pil nerSe hela citeringen

Urs Hofer skrev 11 feb, 11:02

Varför deponerar bankerna sina pengar hus centralbankerna till minusränta? De kan ju behålla dem hemma i bankvalven.
Den dag jag är tvungen att betala minusränta håller jag pengarna i mitt kassaskop som vägar flera hundra kilo(utan pengar) eller i bankfacket.
Frågade flera banker men ingen (vill) besvara frågan

I mellantid ser jag klart.
Bankerna placerar sina överskottspengar hus Centralbanken för att det trots minusränta blir billigare än att hålla överskottspengarna hemma. Stiger minusräntorna så mycket att det är billigare att behålla dem "hemma" håller Bankerna klövern säkert själv och då får Centralbankerna problem!

Urs Hofers bild
aktieexpert

Nu börjar det.
En del tyska banker i delstaten Bayern vill utbygga sina bankvalv för att slippa betala minusräntor till ECB. Enligt deras beräkningar blir det billigare att förvara överskottspengarna själv.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG