HM & Telia, bra läge?

HM & Telia, bra läge? Bevaka tråd

Startad av investor

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej,

Telia ger ~7% i direktavkastning nu runt 40 kr! (Alt. tele2 för ~5,8%).

Hm ger ~3,2%. Den har ju inte haft sitt bästa år, så borde rimligtvis vara bra läge?

Hur tänker ni om den? Verkar inte vara den som finns i experternas portföljer?

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

investor skrev 13 dec, 16:12

Hej,

Hm ger ~3,2%. Den har ju inte haft sitt bästa år, så borde rimligtvis...
Pil nerSe hela citeringen

investor skrev 13 dec, 16:12

Hej,

Hm ger ~3,2%. Den har ju inte haft sitt bästa år, så borde rimligtvis vara bra läge?

Hur tänker ni om den? Verkar inte vara den som finns i experternas portföljer?

Jag besvarade en fråga om Telia när den låg på ca 50 kr i någon annan tråd. Där skrev jag att allt under 46 kr ser bra ut i ett historiskt perspektiv, men det har ju liten inverkan på framtiden. under 40 kr anser jag Telia köpvärd!

I skrivandets stund kostar Telia 42,91 kr.

xyzs bild
  • xyz

Mitt råd är att avvakta, Telia går troligen under 35 kr under våren. Svårt att veta i nuläget vart Telia (eller övriga börsen) bottnar, men min gissning är att det är ett bra tag kvar.

Titta på nivåerna för 2008-2009 för att få en bra jämförelse.

/xyz

xyz skrev 14 jan, 18:01

Mitt råd är att avvakta, Telia går troligen under 35 kr under våren. Svårt att veta i nuläget vart Telia (eller övriga börsen) bottnar, men min gissni...

Mitt råd är att avvakta, Telia går troligen under 35 kr under våren. Svårt att veta i nuläget vart Telia (eller övriga börsen) bottnar, men min gissning är att det är ett bra tag kvar.

/xyz

Ok!

Det kan man säga är ett generellt råd för allt på börsen?

xyzs bild
  • xyz

Mitt råd är att avvakta, Telia går troligen under 35 kr under våren. Svårt att veta i nuläget vart Telia (eller övriga börsen) bottnar, men min gissni...

/xyz

investor skrev 14 jan, 19:01

Ok!

Det kan man säga är ett generellt råd för allt på börsen?

Ja det skulle jag vilja påstå.

Men det finns inga säkerheter kring detta, men som det ser ut nu så skulle jag inte köpa några aktier eller göra andra typer av investeringar.

Jag tror att under Q2 blir det lite mer tydligt om vart börsen är på väg samt vilka nivåer som kan vara bra att ha koll på.

En stor osäkerhet råder just nu och vi befinner oss i en bekräftad nedåtfas på lång sikt.

Om mönstret upprepas så ligger vi på omkring OMXS30 på 800 någon gång 2017. Men att vara så drastisk och säga att vi skall ner till dessa nivåer är fel. Min tro är att vi ska dit ner, men ännu finns det inget som bekräftar det. Det enda som bekräftats är en nedgång, vart den stannar är det ingen som vet.

Historiskt så toppade OMXS30 8 mars år 2000 på 1515. Nedgången slutade oktober 2002 på 413.

17 juli 2007 toppade OMXS30 på 1312 och botten nåddes oktober 2008 på 567

OMXS30 toppade 27 april 2015 på 1720 och nu gått ner 23,4% och ligger idag på 1318. Ytterligare nedgång till den bekräftade kanalens botten i det långa perspektivet bör ge os nivåer på mellan 800-900 på OMXS30 någon gång under 2017.

Dock skall man vara medveten om att det senaste börsfallet 2011 "endast" va 30% och varade under jan-sep.

Så det är alldeles för tidigt att i nuläget avgöra om nedgången blir betydligt mer eller om den ordnar upp sig.

Men här har du/ni lite att själva tänka på och försöka ta med i era beräkningar om hur börsen utvecklas.

/xyz

Jan Axings bild
aktieexpert

OMXS30 har ett starkt stöd vid 1275. Det är en dubbel Fibonaccinivå, dels 50% återgång räknat från botten 2011 och dels en 38,2% återgång räknat från botten 2008. Nivån är mycket nära toppen 2007. Vidare om vi räknar från botten 2011 så är 61,8% återgång 1171 nästan samma som toppen 2011, även det ett starkt stöd.

Tror inte vi sjunker så mycket lägre än så, det ska till någon riktgt allvarlig händelse för det. 1275 först, sedan 1171. Bryts 1171 får jag analysera på nytt.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG