ISK-Konto

ISK-Konto Bevaka tråd

Startad av iMacKalle

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

iMacKalles bild

Hej.
Jag har ett ISK-Konto som jag tömde på fonder och pengar för en månad sedan.
Räcker det för att anses som avslutat konto eller kommer skatteverket mjölka mig på skatt fast kontot är tomt.
Jag kanske behöver radera kontot.
Varför jag har kontot kvar är att nästa år kanske jag vill köpa nya fonder/aktier och då är det bra med ett gammalt ISK -Konto
Någon som vet.
Tack.

Jan Axings bild
aktieexpert

Det som hänt är att avläsningen 1 oktober blev noll kronor. Tidigare avläsningar och insättningar i år räknas fortfarande och du slipper inte undan genom att ta bort ditt ISK. Då kan du lika gärna behålla det, det kostar inget extra.

iMacKalles bild

Jan Axing skrev 13 okt, 12:10

Det som hänt är att avläsningen 1 oktober blev noll kronor. Tidigare avläsningar och insättningar i år räknas fortfarande och du slipper inte undan ge...
Pil nerSe hela citeringen

Jan Axing skrev 13 okt, 12:10

Det som hänt är att avläsningen 1 oktober blev noll kronor. Tidigare avläsningar och insättningar i år räknas fortfarande och du slipper inte undan genom att ta bort ditt ISK. Då kan du lika gärna behålla det, det kostar inget extra.

Det är alltså några avläsningsdatum under året som kontrolleras och inte det samlade köp/sälj värdet på kontot under året.
Det viktiga är att kontot inte mjölkas på skatt efter nyår om det fortsätter att vara tomt under 2016.

Tack för hjälpen.

Johan Didrons bild

Jag tänkte sätta in pengar på mitt ISK och börja handla igen, men kom på att det är kvartalsbryt nu. Är det avläsningsdag 1 april? Bör jag vänta några dagar innan jag sätter in pengar för att slippa betala extra skatt för kvartal 1?

Johan Didron skrev 30 mar, 10:03

Jag tänkte sätta in pengar på mitt ISK och börja handla igen, men kom på att det är kvartalsbryt nu. Är det avläsningsdag 1 april? Bör jag vänta några...

Jag tänkte sätta in pengar på mitt ISK och börja handla igen, men kom på att det är kvartalsbryt nu. Är det avläsningsdag 1 april? Bör jag vänta några dagar innan jag sätter in pengar för att slippa betala extra skatt för kvartal 1?

Hej,

Ja om du inte har något du vill investera i omedelbart kan du lika bra vänta med insättningen till efter kvartalets slut, dvs göra insättningen tidigast 1 april. Schablonbeskattningen baseras på värdet vid ingången av respektive kvartal och gjorda insättningar under året.

Se tex:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringsspark...

Jag tänkte sätta in pengar på mitt ISK och börja handla igen, men kom på att det är kvartalsbryt nu. Är det avläsningsdag 1 april? Bör jag vänta några...

Stefan Kullenberg skrev 30 mar, 12:03

Hej,

Ja om du inte har något du vill investera i omedelbart kan du lika bra vänta med insättningen till efter kvartalets slut, dvs göra insättningen...

Hej,

Ja om du inte har något du vill investera i omedelbart kan du lika bra vänta med insättningen till efter kvartalets slut, dvs göra insättningen tidigast 1 april. Schablonbeskattningen baseras på värdet vid ingången av respektive kvartal och gjorda insättningar under året.

Se tex:

Det kan dock påpekas att det ska till skapligt stora insättningar för att det ska bli betydande belopp man förlorar på att sätta in pengar precis före kvartalsslutet. En insättning på 100 000 kr nu skulle innebära förhöjd skatt med drygt 100 kr jämfört med insättning i april om jag räknar rätt i hastigheten.

(100 000 / 4 * 1,4% * 30% = 105)

Johan Didrons bild

Hej,

Ja om du inte har något du vill investera i omedelbart kan du lika bra vänta med insättningen till efter kvartalets slut, dvs göra insättningen...

Hej,

Se tex:

Tack Stefan! Nä så mycket pengar är det inte. Men jag försöker vara streetsmart och väntar ändå några dagar. =)

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG