Hur gör ni med barnspar?

Hur gör ni med barnspar? Bevaka tråd

Startad av lugde

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

lugdes bild
  • lugde
  • Kön: Man
  • Ålder: 30
  • Yrke: Murare

Hur gör ni med sparande till barn? Ja månadssparar i fonder men har tänkt vidare på det där hur man ska göra med pengarna sen. Känns fel o bara ge en stor klumpsumma när dom är exempelvis 20år. Man vill ju att dom ska inse att sparande är viktigt och att de ska sätta värde på pengar. Också tänkt om man ska låta dom vara delaktiga i det kontot man har åt dom så dom ser att det växer om man sparar.
Eller potionerar ni ut lite då och då som ex moppe hobbysar mm så att de inte bara får en jättestor klump med pengar eller hur gör ni?

Mvh Jocke

lugde skrev 9 maj, 14:05

Hur gör ni med sparande till barn? Ja månadssparar i fonder men har tänkt vidare på det där hur man ska göra med pengarna sen. Känns fel o bara ge en ...
Pil nerSe hela citeringen

Hur gör ni med sparande till barn? Ja månadssparar i fonder men har tänkt vidare på det där hur man ska göra med pengarna sen. Känns fel o bara ge en stor klumpsumma när dom är exempelvis 20år. Man vill ju att dom ska inse att sparande är viktigt och att de ska sätta värde på pengar. Också tänkt om man ska låta dom vara delaktiga i det kontot man har åt dom så dom ser att det växer om man sparar.
Eller potionerar ni ut lite då och då som ex moppe hobbysar mm så att de inte bara får en jättestor klump med pengar eller hur gör ni?

Mvh Jocke

Själv sparar jag i en kapitalförsäkrng, tycker det är ett bra val. Jag har mitt barn som förmånstagare men har sett till att pengarna portioneras ut så att han inte får allt på en gång. På http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-kapitalforsakring kan du se vilka alternativ som finns om du inte är så insatt och vill titta närmare på det här.
Annars tycker jag att ISK är ett vettigt alternativ som passar bra om du vill att barnet ska se pengarna växa och samtidigt vill kunna ta lite av pengarna till sånt som moppe fast då kan du ju inte ha barnet som förmånstagare. På https://financer.com/sv/spara-barnen skriver de lite om vad för fördelar och nackdelar då får om du sparar till barn på ISK och kapitalförsäkring. För övrigt tycker jag att vanliga sparkonton inte är något vidare idag eftersom de har en så låg ränta. Okej det finns fastränteplaceringar som ger en ganska hyfsad avkastning men då kan du och ditt barn såklart inte nalla från sparkontot när ni vill.
Hoppas du blev lite klokare. :)

Hur gör ni med sparande till barn? Ja månadssparar i fonder men har tänkt vidare på det där hur man ska göra med pengarna sen. Känns fel o bara ge en ...

Mvh Jocke

Att spara pengar till barnen är en svår fråga och som lugde skrev så kan det vara bra att besöka konsumenternas med ovanstående länk.

Själv har jag ett par sparkonton hos finansinstitut som i och för sig inte omfattas av insättningsgarantin men som trots det känns som väldigt säkra. Hur troligt är det egentligen att Akelius går i konkurs?

https://bästasparkontot.com

Mvh Jocke

Månadssparar i billiga fonder, men inga jättesummor. Tänker att det bästa är om de får lära sig arbeta ihop egna pengar samt avsätta för spar än att få mycket till skänks. De klokaste ekonomiska besluten tog i af inte jag själv i 18-25 års åldern. Är de lika mig, så finns föga anledning att ha massa "gratispengar" då. Skulle det handla om någon riktig kris så finns ju vi föräldrar som back-up i alla fall...

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG