Spaxar och Bevis.

Spaxar och Bevis. Bevaka tråd

Startad av Willie

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Min bank är på mig ang. att köpa Spaxar och Bevis.
Skulle vilja ha lite kommentarer om för- och nackdelar om detta.

Experten Bos bild
aktieexpert

Willie skrev 24 mar, 13:03

Banken säljer dom produkter som dom tjänar mest på så självklart försöker dom sälja Spaxar och bevis som har höga kostnader för kunden.

Spaxar garanterar oftast pengarna tillbaka och den garantin kostar en hel del när vi har negativ ränta.

Johan Didrons bild

Willie skrev 24 mar, 13:03

Jag har bara negativa erfarenheter av storbankernas egna uppfinningar som tex spaxfonder. Ofta är produkterna utformade så att det blir svårt som konsument att få en tydlig uppfattning och helhetsbild av produkten. Det bara "låter bra".

Man hänvisar en historik som handlar om marknadens utveckling snarare än själva fonden. Oftast är fonden såpass ny att det inte finns någon äkta historik att hurra för.

Man har ofta en begränsad teckningstid, vilket ska öka känslan av att man ska "passa på nu" innan det är försent.

Precis som Bo Eloff säger så är produkterna skapade för att bankerna ska tjäna pengar på kunderna. Mao gör man en nogrann research så kommer det visa sig att fonderna är väldigt dyra. Så man bör dra öronen åt sig så fort till handlar om bankernas egna produkter.

Det mest absurda är att bankerna får kalla sina säljare för rådgivare. Folk vaggas in i en falsk trygghet och litar på de "råd" som ges.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG