Telia/Ratos eller fonder?

Telia/Ratos eller fonder? Bevaka tråd

Startad av Cenwyn

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej!

Jag har nyligen fått ett kapital på 200k. Min första tanke var att sätta in dem i fonder enligt nedan.

*Spiltan Aktiefond Investmentbolag
*AMF Aktiefond Europa
*Swedbank Robur Indexfond Asien
*Och kanske ev en fond till som jag inte tagit ställning till än...

Men... Jag är orolig för börsen. Det känns som en kraftig korrektion kan vara på väg. Jag funderar på om det eventuellt kan bli snabbare återhämtning för mitt kapital om jag köper aktier i stabila svenska bolag som dessutom, enligt historien och i nuläget, har en trevlig utdelning. Jag har tittat speciellt på Telia och Ratos.

Är det någon här som har några tankar om detta?

Mitt mål är tämligen blygsamt: minst 6 procents avkastning under en period av 9 - 15 år.

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Hej!

Detta blir ett mycket kort inlägg, men för egen del skulle jag i nuläget aldrig gå in i Telia om den ligger över 46 kr. Ser man på TA över tid, senaste 2 åren, så ligger kursen nu och trycker mot taket i trendkanalen.

I övrigt så är 46 krs gränsen den nedre gränsen för en rimlig nivå att gå in, borträknat 2002 och 2008 då nivåerna var ännu lägre.

Mellan 2011 och 2013 var 46 kr gränsen ca 50% av kursnivån och det är inte otroligt att nivåerna kommer ner hit igen.

Så funderar du på Telia är mitt råd att avvakta.

Med vänlig hälsning
Xyz

larzs0ns bild
  • larzs0n
  • Kön: Man
  • Ålder: 32
  • Yrke: Student

Jag har både telia och ratos, gillar dessa bolag. Är ingen siffer expert ännu men gillar de stora och "tråkiga" bolagen med avkastning. Ser själva kursen på aktien som mindre viktig och utdelningen som det primära. En ökad aktiekurs är en bonus om man hård drar det. Men självklart är det bra att se över ingångs värdet. Men samtidigt så måste man ju gå in nån gång.

Ratos har ju gått bra de senaste tiden med 12% ökning och snart kommer det utdelningar.

Telia är också en av de svenska jättarna som förövrigt får en stor utdelning till sig då de är stora ägare i turkcell. Kanske kommer spegla sig väl för telia ägarna.

mvh

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG