Vardia Insurance Group Handelsstop

Vardia Insurance Group Handelsstop Bevaka tråd

Startad av larzs0n

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

larzs0ns bild
  • larzs0n
  • Kön: Man
  • Ålder: 30
  • Yrke: Student

Hej alla experter. Den blogg populära tillväxtaktien Vardia har idag handelsstop.

Som nybörjare och innehavare av denna aktie, vad betyder detta egentligen?

Har aldrig varit med om liknande tidigare, finns det riska att alla pengar jag investerat går förlorat nu eller? ;)

mvh

Bo Eloffs bild
aktieexpert

larzs0n skrev 26 feb, 14:02

Hej alla experter. Den blogg populära tillväxtaktien Vardia har idag handelsstop.

Som nybörjare och innehavare av denna aktie, vad betyder detta ege...
Pil nerSe hela citeringen

Har aldrig varit med om liknande tidigare, finns det riska att alla pengar jag investerat går förlorat nu eller? ;)

mvh

Locket på om handelsstopp i Vardia.

Det norska försäkringsbolaget Vardia, som handelstoppades före Oslobörsens öppning på torsdagen, lägger locket på om varför bokslutsrapporten skjuts en dag framåt.

"Vi har fått ny information från bolagets revisor och har i dialog med Oslobörsen beslutat att det bästa är att stoppa handeln i aktien tills presentationen föreligger", säger Aleksander Nordahl, ir-ansvarig på Vardia, till Nyhetsbyrån Direkt och upprepar därmed i stort sett bara vad som stod i morgonens börsmeddelande.

Resultatet skulle enligt tidigare planer ha offentliggjorts klockan 7 på torsdagen, med presentationer i Oslo på morgonen och i Stockholm på eftermiddagen, men släpps nu alltså först på fredagen.

Något Stockholmsmöte blir det inte.

"Vi hade bara ett par anmälda besökare, så vi slopade det", säger Aleksander Nordahl, som dock lovar att besvara telefonsamtal och mejl.

För Vardias aktieägare, varav många är svenska privatpersoner, är väntan nervös. Men även professionella aktörer famlar i mörkret.

"Med tanke på att det bara är en dags försening behöver det inte nödvändigtvis vara så farligt. Möjligen hänger det samman med en uppskjuten skattepost, som jag vet att finanschefen diskuterat med revisorn tidigare", säger en bedömare som följer bolaget.

Vardia, som grundades så sent som sommaren 2009 och börsnoterades i april 2014, har knappt hälften av sina cirka 400 anställda i Sverige. Även i ägarbilden finns svenskkopplingar. Aktien har uppmärksammats av flera aktiebloggare i Sverige, vilket fått ett relativt stort antal småsparare att investera i aktien, och investmentbolaget Latour var en tidig investerare.

Bolaget levererade i det tredje kvartalet ett rörelseresultat om -4 miljoner norska kronor (-17,3) och har utlovat att det ska nå lönsamhet mot slutet av 2014.

Så man får helt enkelt vänta tills imorgon och hoppas på det bästa.

Som nybörjare och innehavare av denna aktie, vad betyder detta ege...

mvh

Hej,

En märklig och ovanlig situation får jag hålla med om. Att aktien handelsstoppas fram till att situationen är helt utredd är bra. Däremot hade det för aktieägarna varit trevligt om bolaget under dagen gett lite mer information om vad problemet gäller.

Hela din investering lär knappast vara i fara, men risken är nog stor att det är dåliga nyheter som kommer i morgon.

larzs0ns bild
  • larzs0n

Kursen föll ca 50% idag. Frågan är om man ska gå in mer nu och se det som rea eller om man måste omvärdera hela företaget?

xyzs bild
  • xyz
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Det är alltid svårt att veta när en botten är nära och när det vänder, om det vänder. Nackdelen med aktier är ju att de kan gå från 100 kr till 0 kr, och "då är det kört".

Att skjuta in mer pengar i en aktie som går åt fel håll är egentligen att ge bort mer pengar till andra. När aktien väl har stabiliserat sig så kanske man kan gå in med mer pengar och det är om det ser ut som om att aktien kommer gå upp.

Trots att aktien nu gått ner 50%, så är det inget som säger att den kommer gå ner ytterligare 50% eller 80%. Avvakta och se vad för nyheter som kan visa sig komma, vad den stora nedgången beror på och under tiden får du även fundera på om det är värt att chansa och ha kvar dina pengar i aktien eller om du skall sälja med förlust.

/xyz

AgEs bild

larzs0n skrev 2 mar, 14:03

Kursen föll ca 50% idag. Frågan är om man ska gå in mer nu och se det som rea eller om man måste omvärdera hela företaget?

Har inte gjort någon djupanalys men spontant skulle jag råda den som sitter på aktier att sälja dom. I vart fall inte köpa mer. Det är ingen rea bara för att kursen slaktats utan det som kommit fram innebär att man måste göra en fundamental omvärdering av bolaget och alla antaganden som legat bakom tidigare värdering.

För det första är allt förtroende för ledningen borta. Svårt eller omöjligt att återfå detta. Dessutom kommer en stor nyemission som troligen kommer medföra utspädning på närmare 100 %. Med den ägarbild som finns har nuvarande ägare knappast medel att finansiera denna emission, varför man kommer behöva en garant, som tar bra betalt för uppdraget. Troligen emissionskurs på runt/under 10 kr (beroende på vart kursen tar vägen kommande dagar).

Även om nyemissionen går som planerat så innebär det som kommit fram att lönsamhet för bolaget ligger mycket längre bort än vad som förespeglats. Fr.o.m. nu kan man inte aktivera försäljningskostnaderna utan måste ta dom direkt, vilket kommer betyda fortsatta förluster för bolaget under lång tid. Har sett folk på forum försöka tona ned betydelsen av det som framkommit med att den felaktiga bokföringen inte påverkar kassaflödet, men pga de regler som gäller för försäkringsbranschen är det inte mycket till tröst. I och med att man har solvenskrav att förhålla sig till kommer det nog bli ytterligare nyemissioner framöver för att balansräkningen ska kunna hållas i ordning.

Jag skulle alltså råda sälj och betrakta förlusten som läropengar. Visst kan man hävda att detta var svårt att förutse men utländska försäkringsbolag är svåranalyserat och inte ens de aktiebloggare som grävt en del i caset har bevisligen förstått riskerna. Min strategi är att hålla sig till bolag med verksamhet som är lätt att förstå sig på.

larzs0ns bild
  • larzs0n

Hehe alltid lätt att vara klok med facit i hand. Valde att avvakta. Kursen rasade ännu en gång och ligger nu på ca 2 nok. Gick in på ca 30 nok så det är en rejäl förlust. Dock intressant läge med nyemissioner och spekulationer. Är faktiskt inte inne med så stor del av mitt totala kapital som tur är men det känns ändå alltid surt att man går på en mina. Ni som har spelar lite poker och känner till termen "pot comitted", Man har lagt in lite för mycket och bluffar sig vidare för man har ändå gått in hårt. Förstår att det är ett farligt tänk men borde vara ganska vanligt. Hur vanligt tror ni att det är att folk lägger in mer / stannar kvar för att man inte vill ta förlusten? :)

AgEs bild

larzs0n skrev 17 maj, 22:05

Hehe alltid lätt att vara klok med facit i hand. Valde att avvakta. Kursen rasade ännu en gång och ligger nu på ca 2 nok. Gick in på ca 30 nok så det ...

larzs0n skrev 17 maj, 22:05

Hehe alltid lätt att vara klok med facit i hand. Valde att avvakta. Kursen rasade ännu en gång och ligger nu på ca 2 nok. Gick in på ca 30 nok så det är en rejäl förlust. Dock intressant läge med nyemissioner och spekulationer. Är faktiskt inte inne med så stor del av mitt totala kapital som tur är men det känns ändå alltid surt att man går på en mina. Ni som har spelar lite poker och känner till termen "pot comitted", Man har lagt in lite för mycket och bluffar sig vidare för man har ändå gått in hårt. Förstår att det är ett farligt tänk men borde vara ganska vanligt. Hur vanligt tror ni att det är att folk lägger in mer / stannar kvar för att man inte vill ta förlusten? :)

Tyvärr alldeles för vanligt. Det ska dock sägas att det är stor skillnad att snitta ned sig i en aktie som gått ned utan att något fundamentalt förändrats, jämfört med att snitta ned sig i en aktie som går dåligt för att bolaget går dåligt. Det är svårt att tajma sin ingång perfekt och om man tyckte ett bolag var köpvärt vid en kurs kring t.ex. 50 så är det ju ännu mer köpvärt vid en kurs på 45 om inget ändrats förutom just kursen.

Vad gäller Vardia så hände något som fundamentalt ändrade förutsättningarna och i sådana fall, särskilt när det rör sig om redovisningstrassel + nyemission så är det ren magkänsla för mig att sälja så snabbt det bara går. Att ledningen inte haft koll på redovisningsprinciperna och att man även efter den första nyheten missat i informationsgivning och utannonserat extra nyemissioner 2 ggr är varningsklocka modell big ben. Synd att du inte sålde, men var glad att du inte köpte mer i alla fall. Tänk på att du måste göra något av dina teckningsrätter för att inte värdet i dessa ska gå förlorat (dvs sälj eller teckna).

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG