Investera alla mina pengar

Investera alla mina pengar Bevaka tråd

Startad av Andreas85

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Andreas85s bild

Hejsan!
Jag har precis insett att jag måste göra något av mitt sparande. Jag är 29 år och har i hela livet haft mina pengar på ett vanligt sparkonto nära på ingen ränta alls.

Efter en kontantinsats till en bostadsrätt + renovering äger jag totalt 120 000:-. Jag har precis startat ett ISK-konto på Avanza och skulle behöva lite hjälp med hur jag bör placera mina pengar. Målet är att spara långsiktigt. Största delen vill jag ha med låg risk men en viss del kan jag tillåta lite högre risk på.

Jag har redan lagt in ett månadssparande på Avanza Zero med 1000:-/mån.

Övriga fonder jag tittat på är:

DNB Global Indeks
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Tankar och funderingar?

Andreas85 skrev 3 feb, 18:02

Hejsan!
Jag har precis insett att jag måste göra något av mitt sparande. Jag är 29 år och har i hela livet haft mina pengar på ett vanligt sparkonto ...
Pil nerSe hela citeringen

Hejsan!
Jag har precis insett att jag måste göra något av mitt sparande. Jag är 29 år och har i hela livet haft mina pengar på ett vanligt sparkonto nära på ingen ränta alls.

Efter en kontantinsats till en bostadsrätt + renovering äger jag totalt 120 000:-. Jag har precis startat ett ISK-konto på Avanza och skulle behöva lite hjälp med hur jag bör placera mina pengar. Målet är att spara långsiktigt. Största delen vill jag ha med låg risk men en viss del kan jag tillåta lite högre risk på.

DNB Global Indeks

Tankar och funderingar?

Hej Andreas!

Jag tycker du är helt rätt ute, det är tre bra fonder du nämner. Samtliga dessutom med låg avgift.

En bra och billig globalfond är en bra grund i ett långsiktigt sparande och där är DNB Global Indeks ett fint alternativ. SPP Global och SPP Stabil är exempel på två andra.

Både Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag är bra alternativ om man vill ha exponering mot Sverige.

Du var inne på att ha låg risk på större delen av sparandet. Det kan då vara en idé att ha en blandfond i portföljen. Lägre risk än en ren aktiefond men ändå med möjlighet till bra avkastning. AMF Balans eller KPA Etisk Blandfond är mina favoriter.

Det kan också vara värt att fundera på att ha en del i en asiatisk fond. Swedbank Robur Indexfond Asien ett bra och billigt alternativ i så fall.

Jag hade kunnat tänka mig en långsiktig portfölj med till exempel denna fördelningen:

Blandfond 30%
Globalfond 30%
Sverigefond 20%
Asienfond 20%

Andreas85s bild

Hejsan!
Jag har precis insett att jag måste göra något av mitt sparande. Jag är 29 år och har i hela livet haft mina pengar på ett vanligt sparkonto ...

Hejsan!

DNB Global Indeks

Tankar och funderingar?

Stefan Kullenberg skrev 3 feb, 21:02

Hej Andreas!

Jag tycker du är helt rätt ute, det är tre bra fonder du nämner. Samtliga dessutom med låg avgift.

En bra och billig globalfond är en...

Hej Andreas!

En bra och billig globalfond är en bra grund i ett långsiktigt sparande och där är DNB Global Indeks ett fint alternativ. SPP Global och SPP Stabil är exempel på två andra.

Både Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag är bra alternativ om man vill ha exponering mot Sverige.

Du var inne på att ha låg risk på större delen av sparandet. Det kan då vara en idé att ha en blandfond i portföljen. Lägre risk än en ren aktiefond men ändå med möjlighet till bra avkastning. AMF Balans eller KPA Etisk Blandfond är mina favoriter.

Det kan också vara värt att fundera på att ha en del i en asiatisk fond. Swedbank Robur Indexfond Asien ett bra och billigt alternativ i så fall.

Jag hade kunnat tänka mig en långsiktig portfölj med till exempel denna fördelningen:

Blandfond 30%
Globalfond 30%
Sverigefond 20%
Asienfond 20%

Tack för ett jättebra svar!

Skulle du rekommendera att jag investerar allt jag har på en gång eller bör jag lägga undan en del pengar på ett vanligt bankkonto?

Hejsan!

Hejsan!

DNB Global Indeks

Tankar och funderingar?

Hej Andreas!

En bra och billig globalfond är en...

Hej Andreas!

Blandfond 30%
Globalfond 30%
Sverigefond 20%
Asienfond 20%

Andreas85 skrev 3 feb, 22:02

Skulle du rekommendera att jag investerar allt jag har på en gång eller bör jag lägga undan en del pengar på ett vanligt...

Andreas85 skrev 3 feb, 22:02

Skulle du rekommendera att jag investerar allt jag har på en gång eller bör jag lägga undan en del pengar på ett vanligt bankkonto?

Jag hade kunnat tänka mig att sprida ut inköpen under i alla fall några månader för att undvika risken att hela investeringen görs på toppen precis innan en större börsnedgång.

Exakt hur finns det många tänkbara varianter på. Månadsvis under ett antal månader framöver är en variant, eller dela upp investeringen på 3-4 tidpunkter (tex en del nu och en del i början av kommande 2-3 kvartal).

Vill man göra en större initial investering kan man alltid göra hela investeringen i blandfonden direkt och sprida ut inköpen i de övriga fonderna.

Andreas85s bild

Tack för dina råd Stefan. Det uppskattas verkligen!

Andreas85 skrev 4 feb, 12:02

Tack för dina råd Stefan. Det uppskattas verkligen!

Skoj att höra, lycka till med ditt sparande!

Hej!

Har ni tips på en bra Blandfond?

Mvh

kasak skrev 5 feb, 14:02

Hej!

Har ni tips på en bra Blandfond?

Mvh

Hej!

AMF Balans och KPA Etisk Blandfond (1 och 2) är bra blandfonder.

AMF Balans har maximalt 75% aktier (främst svenska) och resten i svenska obligationer.

KPA Etisk Blandfond 1 har normalt ca 35% svenska aktier, 10% utländska aktier och 55% svenska räntepapper..

KPA Etisk Blandfond 2 är normalt jämnt fördelad mellan svenska aktier, utländska aktier och svenska räntepapper och har alltså större andel aktier än Etisk Blandfond 1.

Andreas85s bild

Det dök upp en fråga till!

I och med att jag har investerat nästan alla mina pengar nu är ju risken är ganska intressant faktor.

Tittar jag på Avanzas hemsida har tre av fonderna jag valt 6/7 i risk (Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Swedbank Robur Indexfond Asien).

De övriga DNB Global Index samt AMF Balans har 5 resp 4.

För mig som är oinsatt känner det som genomgående höga siffror när det kommer till risk. Tankar kring det?

Andreas85 skrev 5 feb, 19:02

I och med att jag har investerat nästan alla mina pengar nu är ju risken är ganska intressant faktor.

Tittar jag på Ava...

Andreas85 skrev 5 feb, 19:02

Tittar jag på Avanzas hemsida har tre av fonderna jag valt 6/7 i risk (Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Swedbank Robur Indexfond Asien).

De övriga DNB Global Index samt AMF Balans har 5 resp 4.

För mig som är oinsatt känner det som genomgående höga siffror när det kommer till risk. Tankar kring det?

Alla fonder du placerat i har ju hela eller större delen av sina tillgångar i aktier, så visst är risken betydligt högre än för räntefonder och liknande.

Däremot är din risk inte särskilt hög för att vara ett sparande i aktiefonder. Dels har globalfonden och framför allt AMF Balans relativt låg risk jämfört med de flesta aktiefonder och dels har du en bra spridning med investeringar i USA/Europa (genom globalfonden), Asien och Sverige.

Vid ett sparande i aktiefonder finns alltid risken att en global börsnedgång sänker värdet på portföljen oavsett fördelning. Inköpen kan som jag tidigare skrev spridas ut under en period för att undvika att köpa allt på toppen men man ska vara medveten om att risken trots allt finns där.

Därför viktigt att tänka långsiktigt i sitt sparande. Pengar det finns risk att man behöver den närmsta tiden kan det vara läge att flytta till säkrare sparande.

Sen ska man även vid ett långsiktigt sparande inte placera med högre risk än man är bekväm med. Ett par idéer för att minska risken i din portfölj kan vara:

- Öka andelen blandfonder och ta in KPA Etisk Blandfond 1 i portföljen. Den har en lägre andel aktier än vad AMF Balans har och därför ännu lite lägre risk.

- Placera en del i en hedgefond med låg risk som inte följer med ned vid en eventuell börsnedgång. Till exempel Atlant Stability som de senaste 5-6 åren haft en jämn utveckling på ca 5% per år. Den har visserligen tappat fart och backat en del de senaste månaderna i samband med oljeraset, men troligen tillfälligt. Placera gjorde en kort analys av fonden för ca en månad sen.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/01/07/vi-tror-langsikti...

Ett exempel för att visa på risken i blandfonderna jämfört med en aktiefond:
Under den senaste ordentliga nedgången på Stockholmsbörsen i sep-okt 2014 sjönk index med knappt 11% från toppen. Under samma period tappade AMF Balans 5,9% och KPA Etisk Blandfond 1 sjönk med 4,3%.

Det innebär givetvis också att de inte stiger lika mycket som index när börsen går starkt. Sett på riktigt lång sikt har de dock klarat sig bra jämfört med Stockholmsbörsens index trots lägre risk, så de är absolut tänkbara alternativ i ett långsiktigt passivt sparande.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG