Belåna hus för att köpa fonder?

Belåna hus för att köpa fonder? Bevaka tråd

Startad av Börsmörten

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Jag äger en villa till ett värde av ca 1,5 milj och har lån på 180 000. Inga andra lån på bil eller något.
Jag har en inkomst på ca 18000 efter skatt.
min sambo tjänar ungefär 16000 efter skatt

Jag har nu kommit på tankar att belåna fastigheten med kanske 500 000 till för att investera i fonder eftersom räntan är så pass låg.
Jag skulle då ha lån på 45% av bostadens värde.
Jag är 26 år och planerar att bo kvar i bostaden många år framöver.

Vad tror folk om detta? är det en bra idé, eller inte?

Experten Bos bild
aktieexpert

Börsmörten skrev 24 jan, 15:01

Jag äger en villa till ett värde av ca 1,5 milj och har lån på 180 000. Inga andra lån på bil eller något.
Jag har en inkomst på ca 18000 efter skatt...
Pil nerSe hela citeringen

Jag har nu kommit på tankar att belåna fastigheten med kanske 500 000 till för att investera i fonder eftersom räntan är så pass låg.

Jag belånade mitt hus 1999 och köpte billiga indexfonder och tjäna 75% på ett år. Då var räntan betydligt högre än idag.

http://bolåneräntor.se/

Kan man förhandla till sig en ränta på 2% så kostar det efter skatteavdrag 1.4%.

Om man sen köper billiga indexfonder som
SPP Aktiefond Stabil, SPP Aktiefond Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag i en ISK så man slipper betala skatt på vinsten.

Självklart är det hög risk att köpa för belånade pengar men jag har svårt att se att det inte skulle vara lönsamt på 5 års sikt.

Jag har en inkomst på ca 18000 efter skatt...

Så länge man är medveten om att man tar en risk när man placerar för lånade pengar och har räknat ordentligt på det så kan det vara en bra idé. Se i så fall till att ha ordentlig säkerhetsmarginal för oförutsedda utgifter så att räntebetalningar mm aldrig blir något problem.

Dagens ränteläge gör det ju ovanligt fördelaktigt då man kan få låg ränta på lånet och avgift i en ISK.

Håller med Bo om billiga breda indexfonder och kanske en del i AMF Balansfond.

larzs0ns bild
  • larzs0n
  • Kön: Man
  • Ålder: 32
  • Yrke: Student

Priserna på fonder och aktier stiger ju även på grund av detta. När räntorna går upp kanske man kan vänta sig ett ras på börsen?

Jag är också sugen på att ta lån och köpa fonder. Tobias Schildfat gör ju det, han skriver lite om det i boken "Vägen till din första miljon". Risk i all ära, det är det ju med allt! :)

Att belåna bostaden för att göra investeringar i aktier och fonder går inte, i alla fall inte hos Swedbank. Jag har redan försökt. Antingen måste man köpa en ny bostad eller använda pengarna till verklig reparation, måste visa offerter m.m. Det är kanske möjligt att låna med bostaden som säkerhet men då blir nog räntan högre än 2%. Har inte testat detta ännu. Jag har kollat runt lite och det verkar vara så hos de flesta banker. Hör av er om ni hittar någon bank som lånar ut utan krav enl. ovan.

Avanza har superlånet som ligger på 1,75%. Då är det vid belåning på egna värdepapper.

Det finns väl inget avdrag man kan göra på ett sånt lån som man kan med ett bostadslån?

Experten Bos bild
aktieexpert

investor skrev 25 jan, 11:01

Avanza har superlånet som ligger på 1,75%. Då är det vid belåning på egna värdepapper.

Det finns väl inget avdrag man kan göra på ett sånt lån som m...

investor skrev 25 jan, 11:01

Det finns väl inget avdrag man kan göra på ett sånt lån som man kan med ett bostadslån?

Hittade detta på skatteverket.se

Räntor, utdelning, uthyrningsinkomst, lotterivinst m.m.

Vilka möjligheter har jag att göra avdrag för ränteutgifter?

Du får göra avdrag för de räntor som du betalat under inkomståret. Banker och kreditinstitut lämnar kontrolluppgift på den ränta som du betalat under året.

Det är bara för räntor på lån som du själv varit personligen betalningsansvarig för som du kan göra avdrag.

Om du begär avdrag för ränta som du inte har fått kontrolluppgift på, ska du lämna uppgift om långivarens namn i inkomstdeklarationen (t.ex. under Övriga upplysningar). Om långivaren är en privatperson, ska du också lämna uppgift om dennes personnummer eller adress.

Om du har betalat förskottsränta under 2012 som gäller senare år, får du bara dra av den del av räntan som gäller tid till och med den 31 januari 2013 i deklarationen 2013. Den del av räntan som inte är avdragsgill då får i stället dras av med ett lika stort belopp varje år under den återstående tid som förskottsbetalningen avser.

Om du har återbetalat lån i förtid och fått betala en ersättning till långivaren, räknas den ersättningen som en räntekostnad.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG