Investor

Investor Bevaka tråd

Startad av Erik

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Hej vad tror ni om Investor och dess framtidsutsikter?

Mats Gessbos bild

Erik skrev 10 nov, 15:11

Hej Erik!

Har själv ett mindre innehav i Investor.

Skälen till mitt innehav kan sägas vara som ett bra alternativ till en Sverigefond. Genom att äga investor blir man - indirekt - ägare i flera av de gamla svenska flaggskeppen på börsen. Desutom kan man normalt räkna med en hyfsad direktavkastning. Som en krydda i Investor kan man också se bolagets innehav i onoterade företag

Tror man på en fortsatt förstärkning av den Svenska ekonomin och därmed en fortsatt god börsutvecckling generellt är Investor ett bra alternativ. Investor innebär med automatik också en viss riskutjämning.

Kanske en "tråkig" aktie, men med möjlighet att hänga med i en positiv börs. Dessutom - som sagt - en ganska bra direktavkastning.

Vet inte om du blev så mycket klokare. Men ovanstående är väl vad jag kan säga utan att uppdatera mig om fördelningen i Investors nuvarande portfölj.

Hälsningar

Urs Hofers bild
aktieexpert

Hej Erik
Jag har Investor tillsammans med Ratos och Öresund sedan många år i mitt långsiktiga portfölj.
I samma tid som Investor steg 62 % steg Öresund med 140 %och Ratos med 168 %. Utdelning på de sistnämnda var under samma tidsperioden också högra.
Investor i all ära men de tycks ha för höga förvaltningskostnader eller så kasserar Wallenbergare klövern själva, speciellt aktieägar vänliga är de inte i jämförelse med de andra nämnda bolag.
Skulle jag köpa till så skulle jag köpa Ratos och Öresund!

Urs Hofer skrev 10 nov, 16:11

Hej Erik
Jag har Investor tillsammans med Ratos och Öresund sedan många år i mitt långsiktiga portfölj.
I samma tid som Investor steg 62 % steg Öres...
Pil nerSe hela citeringen

Hej Erik
I samma tid som Investor steg 62 % steg Öresund med 140 %och Ratos med 168 %. Utdelning på de sistnämnda var under samma tidsperioden också högra.
Investor i all ära men de tycks ha för höga förvaltningskostnader eller så kasserar Wallenbergare klövern själva, speciellt aktieägar vänliga är de inte i jämförelse med de andra nämnda bolag.

Fast det har väl lite att göra med innehavet i de olika företagen? Man kan ju tro på de företag som Investor har i sin portfölj mer än vad dom andra har i sina.
Det känns också som investor stått och stampat ett tag nu och känns som de kan ta fart när som helst.
Investor står nu i 138 men har läst i någon artikel att företaget är värt 150kr per aktie.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Hej Erik
I samma tid som Investor steg 62 % steg Öres...

Hej Erik

Erik skrev 19 nov, 16:11

Fast det har väl lite att göra med innehavet i de olika företagen? Man kan ju tro på de företag som Investor har i sin portfölj mer än vad dom andra h...

Erik skrev 19 nov, 16:11

Fast det har väl lite att göra med innehavet i de olika företagen? Man kan ju tro på de företag som Investor har i sin portfölj mer än vad dom andra har i sina.
Det känns också som investor stått och stampat ett tag nu och känns som de kan ta fart när som helst.
Investor står nu i 138 men har läst i någon artikel att företaget är värt 150kr per aktie.

Visst är innehav olika och utan tvekan har Investor Sveriges störrsta bolag i portföljn därför borde de långsiktig prestera mera men just det gör de inte! Ratos har åter mera onoterade bolag så att risken borde vara större och volatiliteten högre men det är trots det inte så. Det är kanske som med smultron och jordgubbarna, de småa smakar ibland bättre.
Hur som helst skall du köpa aktier i den bolag som du tror mest på! Alla nämnda bolag är bra.
Är du osäker gör du 50/50 då har du större spridning.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG