Följderna av Feeds beslut att trycka mera pengar

Följderna av Feeds beslut att trycka mera pengar Bevaka tråd

Startad av Urs Hofer

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Det går mycket bra för Brasilein i dag och grunden för detta lades av den tidigare liberala presidenten Fernado Henriqe Cardoso.
Lula hade tur som vid rätt tillfälle kom till makten när ekonomin var under stark frammarch. Orsakad av de nya ekonomierna , i första hand Kina .
Egentligen var det Lula da Silva som vann förra söndagens presidentval i Brasilien, trots att han inte ens fick ställa upp. Lula har styrt sina två mandatperioder och författningen tvingade honom att lämna över.
Att en kvinna tar över världens femte största land med nästan 200 miljoner invånare är intressant i sig. Dessvärre är det oklart vad hon står för, förutom att fortsätta längs Lulas väg. Hennes valkampanj hade kontinuitet som enda riktiga tema.
Men det borde vara bekymmersamt att välja en person vars stora merit är Lulas stöd. Redan viskas det om att brasilianarna kan ha utsett en marionett, och att Lula kan studsa tillbaka i valet 2014.

Utmanaren José Serra hade inte bara Lulas karisma att slåss mot. På många sätt har de gångna åtta åren varit en lycklig tid. Ekonomin har vuxit kraftigt (i år blir det 7 procent) och Brasiliens prestige utomlands har ökat. Både fotbolls-VM 2014 och sommar-OS 2016 lär stärka intresset än mer.

2002 hade Lula en god grund att bygga på. Den tidigare notoriska inflationen var tyglad, liberaliseringar hade gett ekonomin fart. Men vänstermannen Lula överraskade alla genom att fortsätta på den linjen och samarbeta med näringslivet. Centralbanken har fått föra en oberoende penningpolitik.

Tillväxten har Lula bland annat använt för att minska Brasiliens enorma sociala klyftor. Allt fler har fått riktiga jobb och någorlunda löner. Miljoner fattiga har fått ett drägligare liv.

Faror lurar dock. Statens utgifter och roll i ekonomin har expanderat, särskilt under andra halvan av Lulas tid vid makten. 1 miljon fler offentliganställda . Inflationen är åter för hög, och därmed även räntan. Vad Dilma Rousseff tänker göra åt det, eller vad som händer om tillväxten börjar sacka, är föga bekant. Har hon auktoritet i maktspelen i Arbetarpartiet, kan hon som Lula skaffa rätt allierade?
Allierade har både hon och Lula skaffat sig i form av Chavez i Venezuela, även nära band med både Cuba, Argentina och Iran , alla länder med tvivelaktigt styrelseskick.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Urs Hofer skrev 6 nov, 07:11

Desto snabbare världsbefolkningen ökar desto snabbare blir jordens resurser slut och då blir det krig om dem. Senast då hjälper varken guld eller silv...
Pil nerSe hela citeringen

Urs Hofer skrev 6 nov, 07:11

Desto snabbare världsbefolkningen ökar desto snabbare blir jordens resurser slut och då blir det krig om dem. Senast då hjälper varken guld eller silver mera. Varje land borde därför sträva till att vara självförsörjande, men vi här i Norden kan inte ens förse oss mera med kläder utan vi har globalisera bort oss totalt. Mitt bukkänsla anar oråd på sikt! Med lite tur räcker sociala oroligheter redan till att för få sund bondförnunft,vett och förstånd tillbaka för att rätta och bevara världen från det värsta!
Med diversificering av sina tillgånger kan man göra det bästa av saken. För att kunna göra detta behöver man dock tillgånger och inte skulder!

Johan Didron skrev 6 nov, 20:11

Sen är det ju så att det inte finns någon stormakt som hållit i längden historiskt sett....

Barnbarnen kommer få det tufft i Norden med andra ord. M...

Johan Didron skrev 6 nov, 20:11

Sen är det ju så att det inte finns någon stormakt som hållit i längden historiskt sett....

Barnbarnen kommer få det tufft i Norden med andra ord. Men skiter det sig här kan man alltid dra till Brasilien. Ett land på framfart utan dess like och snart världens femte största ekonomi såvitt jag uppfattat. Eller vad säger ni Bo och Beng-Erik?

Bo Eloff skrev 6 nov, 22:11

Brasilien har världens starkaste demokratiska ekonomi och dom nya gigantiska oljefynden som är dom största i världen dom senaste 30 åren gör inte sake...

Bo Eloff skrev 6 nov, 22:11

Brasilien har världens starkaste demokratiska ekonomi och dom nya gigantiska oljefynden som är dom största i världen dom senaste 30 åren gör inte saken sämre.

Genomsnittsåldern är 27år och jag ser bara unga,vackra tjejer här och aldrig några pensionärer så Brasilien är ett framtidsland.Den privata konsumtionen ökar kraftigt.

Den som var i Brasilien vet att det där också finns en otrolig fattigdom fast inte mera så mycket som förut. Jag antar det finns bara unga flickor där för att dödlighet är hög, de blir helt enkelt inte gammal!

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Efter tjugo års erfarenhet av Brasilien så kan konstateras att det har skett väldigt mycket i utvecklingen av landet och levnadsstandarden. De riktigt fattiga räknas i dag till 10 % av befolkningen. Genomsnittsåldern har ökat rejält senare år och ligger inte så långt efter Europa i dag. Det är därför som man nu justerar upp pensionsåldern. När folk tidigare levde kortare så var det inte ovanligt med pensionärer i 50 års åldern men nu är det betydligt högre.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Urs Hofer skrev 5 nov, 07:11

USA Centralbankens beslut att åter föda marknaden med 600 miljarder US Dollar som sedelpresserna skall hosta fram påminner mig mest om en hjärndöd p...

Urs Hofer skrev 5 nov, 07:11

USA Centralbankens beslut att åter föda marknaden med 600 miljarder US Dollar som sedelpresserna skall hosta fram påminner mig mest om en hjärndöd patient som bli ansluten till en hjärt / lungmaskin. Man for bara tacka högre makter för att vi lever här. Senast när kalaset skall betalas av deras barn och barnbarn kan det också för oss bli lite kritiskt men jag antar tills dess har Kina övertagit den absoluta ekonomiska världsmakten med riktiga pengar! För oss är det viktigaste att den Europeiska lok, Tyskland ruller vidare och där ruller det just nu ordentligt . Frågan om när USA återhämtar sig kan man väl besvara sådär: När har en hjärndöd patient återhämtad sig ? Historiskt sett har alltid då och då en ny kommande världsmakt avlöst en gammal tänk bara på de gamla romarna som också degenererade bort, sedan gick världen oberörd vidare. Det finns också ett liv efter USAs debacle.
De närmaste följderna av feeds beslut är:
Tidigare eller senare inflation i USA.
De största förlorare är Kina som sitter på statsobligationer som har allt mindre värde.
Vår industri som säljer i Dollar som pappersindustrin.
De Europeiska exportvarorna bli på kort sikt dyrare i jämförelse med de amerikanska men på lång sikt stiger de amerikanska priserna gåter på grund av deras kommande inflation.
Energipriserna stiger på ena sidan det gör dem dyrare men sjunker på andra sidan i samma takt som dollarn försvagas.
I USA kommer aktiekurserna antagligen att stiga och med det också våra och det är lugnande för oss aktiesparare.

Man bör kanske tillägga att om alla länder börja göra åtgärder som gör att växelkurserna sjunker med 10 % så är vi lika långt som förr.
Om endast några länder sänker kursen så har vederbörande länder en kortsiktig exportfördel men den äts efter 6-12 månader upp av inflationen som en dyrare import förorsakar.
Det som USA vill men inte säger är naturligtvis att inflatera bort skulderna med småspararnas slantarna som ligger på banken. Vi här i Norden har ju under våra devalveringstiderna sett vad det blir av sådant nämligen ingenting vettig emedan Tyskland och Schweiz med sina på den tid starka valutor trots det klarade sig så bra som helst!
På den tid har jag växlad mina slantar till DEM och SFr. Jag förlorade då ingenting utan tvärtom men jag blev kritiserad av banken för att jag gjorde så.
Min svar var då att jag är min Familj och barnbarn skyldig att se till att förmögenhetsvärde inte förstörs av politiker . Det är de sistnämndas ansvar att se till att sådant inte sker och är de inte kapabel till det tar jag konsekvenserna!
.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG