Wentworth Resources

Wentworth Resources Bevaka tråd

Startad av Mr Ewing

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Mr Ewings bild

Wentworth Resources, ett energi och prospekteringsbolag, noterat på AIM och Oslobörsen, är inriktad på Östafrika, där företaget har tillgångar i Moçambique och Tanzania. Bolaget är delägare i licenerna Rovuma Onshore och Mnazi Bay .

Olje-och gasutvinning i Rovuma River Basin började för nästan 50 år sedan men tidiga brunnar var antingen torr eller gas benägna. Detta ledde till att regionen till stor del ignorerats under flera decennier. Upstream investeringar förblev relativt liten fram till 2005 då Wentworth förvärvat 2 block i Rovuma Basin .
Ett samarbete med Anadarko och Tanzanias nationella oljebolag påbörjades.

Arbetet började i alla tre koncessionsområden 2006 och 2008, nya seismiska hade förvärvats i Mnazi Bay, Tanzania och onshore och offshore Rovuma, Mocambique.
Två utvärderingsborrningar, och en prospekteringsborrning har borrats i Mnazi Bay Concession och alla brunnar flödade naturgas.
Hittills har Anadarko borrat mer än ett dussin djuptvatten brunnar med sex signifikanta naturgasförekomster, fem utvärderingar av upptäckter, och ett med en 125-kolonn av olja och gas. Den olja som påträffats i detta är den första kända förekomsten av flytande kolväten i djupt vatten offshore i Östafrika.

De närmaste månaderna kommer att vara mycket intressanta för Wentworth Resources. Redan i juni kommer bolaget att göra en första prospekteringsborrning i Rovuma Onshore Moçambique tillsammans med sin partner Anadarko. En andra brunn kommer att testas under Q3.
Det är givetvis två riktigt heta triggers. Inom oljeprospekteringsbranschen säger man att dessa två borrningar är två av "Årets mest spännande projekt med en junior". Under Q4 2014 eller Q1 2015 kommer ytterligare en prospekteringsborrning att genomföras i Tanzania.

Wentworth sitter på enorma gastillgångar men man har inte hittat ett tillräckligt lönsamt sätt att transportera gasen. Men 2012 bestämde Tanzanias regering att man skulle bygga en pipeline som gör att man kan transportera de stora gasmängderna till Tanzanias största stad och landets industriella centrum Dar es Salaam. Samma år startade byggandet av pipelinen. Denna ska vara färdigbyggd i slutet av 2014.
I slutet av 2013 tecknade Tanzania ett kontrakt värda $ 1700000000 med kinesiska företag för att bygga kraftverk och bostäder i östra Afrikas näst största ekonomi. Det kommer givetvis att gynna Wentworth eftersom det kommer att behövas stora mängder naturgas. Att kineserna väljer att satsa så hårt i just Tanzania känns som en extra trygghet när det gäller den ekonomiska delen. Det är stora kinesiska bolag med god ekonomi som kommer att deltaga i uppbyggnaden av Tanzania.

Den norska finansmannen Stieg Myrseth hävdade att Wentworth är ett av världens billigaste bolag och att man kommer att tjäna lika mycket pengar första året som dagens bolagsvärdering (se länken). Väljer man att sätta ett p/e-tal på tex 6 så har vi 600% uppgång.

http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/artikkel318048.ece

Tanken är att bolaget ska leverera upp till 130mmcf / d av gas efter slutförandet av pipelinen för att sedan succesivt utöka leveranserna till 270mmcf / d inom fem år.

Ett avtal med gällande leveransmängd och ekonomiska villkor finns mellan Wentworth/partners och Tanzanias regering men det har tagit längre tid än väntat att slutföra avtalet pga en väldigt omständlig byråkrati,
Aktieägarna har under ett års tid gått och väntat på att avtalet ska skrivas på. Nu i Q1-rapporten skriver bolaget att man hoppas att gasavtalet ska vara påskrivet och klart under Q2. Enligt experter skulle ett påskrivet avtal genast ge minst 50% på aktiekursen.

Wentworth Resources är det ända ”lilla” bolag som finns kvar i denna region, alla andra har blivit uppköpta. Det spekuleras givetvis om/när även Wentworth ska bli uppköpta. De stora bjässarna är beredda att betala väldigt bra för ett bolag som WentWorth Resources. Senaste var det Statoil som köpte in sig i närstående block.
"Efter den framgångsrika aktiefinansiering som avslutas under Q4 2013 har Wentworth en solid balansräkning och är fullt finansierad för för hela 2014 inkl tre prospekteringborrningar.

Under Q1 2015 beräknas leveranserna av gas komma igång ordentligt vilket innebär att Wentworth Resources kommer att tjäna väldigt mycket pengar. Frågan är hur länge ledningen kan stå emot ett riktigt sockrat bud från någon av de större bolagen som jobbar i samma region.

Jag rekommenderar att lyssna på presentationen av Robert Mcbean

http://www.brrmedia.co.uk/event/119364/partner/lse

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Wentworth Resources är ett synnerligen intressant företag med stora gasresurser. Tyvärr så har det dragit ut på tiden med ett gasavtal som vi väntar på.Dovre förvaltning äger 10 procent av aktierna i bolaget och har haft med aktien två gånger i sin förslagsportfölj . Det är som Stig Myrseth skriver att gas i backen är av inget värde om man inte får sålt den . Vi hoppas och tror att under detta året vi får ett genombrott .

Björnboms bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 28 maj, 18:05

Wentworth Resources är ett synnerligen intressant företag med stora gasresurser. Tyvärr så har det dragit ut på tiden med ett gasavtal som vi väntar p...
Pil nerSe hela citeringen

Wentworth Resources är ett synnerligen intressant företag med stora gasresurser. Tyvärr så har det dragit ut på tiden med ett gasavtal som vi väntar på.Dovre förvaltning äger 10 procent av aktierna i bolaget och har haft med aktien två gånger i sin förslagsportfölj . Det är som Stig Myrseth skriver att gas i backen är av inget värde om man inte får sålt den . Vi hoppas och tror att under detta året vi får ett genombrott .

är det en köpvärd aktie?

Wentworth Resources är ett synnerligen intressant företag med stora gasresurser. Tyvärr så har det dragit ut på tiden med ett gasavtal som vi väntar p...

Björnbom skrev 28 maj, 21:05

är det en köpvärd aktie?

Ett gasavtal måste innebära en positiv utveckling av aktiekursen och den ligger relativt stadig runt nuvarande nivå.

Min flickvän har den, på min inrådan.
Jag har däremot varit tvungen att göra mig av med den för att ha råd med ett hugskott i WNTResearch. Lycka till!

Mr Ewings bild

är det en köpvärd aktie?

PM skrev 31 maj, 11:05

Ett gasavtal måste innebära en positiv utveckling av aktiekursen och den ligger relativt stadig runt nuvarande nivå.

Min flickvän har den, på min in...

Jag har däremot varit tvungen att göra mig av med den för att ha råd med ett hugskott i WNTResearch. Lycka till!

Marknaden har väntat länge på ett gas-avtal. Rykten om att avtalet varit klart har uppstått vid flera tillfällen och kursen har dragit iväg. När inget gas-avtal har tillkännagivits så har kursen backat igen.
I senaste rapporten gick bolaget ut och skrev att ett avtal bör vara klart under Q2.

Pipelinen ska vara klar i Q4 och både Wentworth och Tanzanias regering vill givetvis har avtalet klart i god tid innan.
Ytterligare intressanta triggers i närtid är att bolaget äntligen ska börja borra igen. Kan bli tre borrningar under 2014.

Självklart kommer aktiekursen att styras av resultatet av dessa borrningar men gasavtalet är den stora triggern.
Wentworth har massor med gas i backen och nu äntligen ska man få sälja gasen till marknadsmässiga priser.
Villkoren är klara det är bara påskriften som fattas.

Stig Myrseth skrev att Wentworths första årsvinsten kommer att vara lika mycket som dagens bolagsvärde.
Sätt valfritt pe-tal så förstår man att potentialen är mycket hög.

Mr Ewings bild

Det ser ut som om Wentworth Resources äntligen börjar närma sig ett påskrivet gasavtal med Tanzanias regering, vilket också bolaget gjorde gällande i Q1-rapporten.

http://www.hegnar.no/bors/artikkel505622.ece

Det har spekulerats i att enbart ett underskrivet gasavtal direkt skulle ge minst 50% på aktiekursen.

Dessutom ska Wentworth påbörja sitt intensiva borrprogram under denna månad. Minst tre borrningar kommer att ske de närmaste 6-7 månaderna.
Verkligen ett spännande bolag att följa

http://cws.huginonline.com/W/136496/PR/201405/1787441_5.html

aktieexpert

Wentworth Resources Ltd. gav köpsignal från en triangel formation vid brottet upp genom motståndet 4,87 . Vidare uppgång till 5,76 eller mer är signaliserad . Aktien testar motståndet vid 5,20 . Ett brott upp utlöser ännu en köpsignal.

Nu verkar det ligga nära i tiden med ett gasavtal vilket kan köra upp kursen avsevärt .

Plexuss bild
  • Plexus
  • Kön: Man
  • Ålder: 37
  • Yrke: Läkare

Mycket intressant företag som jag nyligen investerat i och kontinuerligt fortsätter skjuta in likvider i. Jag håller med om att ett gasavtal är den stora triggern och att ett sådant onekligen kommer att slutas och det snart. Det jag däremot inte är tillfredställande insatt i är hur konkurrensen ser ut där nere. Finns det andra potentiella gasleverantörer som är intresserade av att fylla de nya rören med sin gas? Det vore snopet och ödesdigert om så blev fallet.

Mr Ewings bild

Plexus skrev 7 jun, 10:06

Mycket intressant företag som jag nyligen investerat i och kontinuerligt fortsätter skjuta in likvider i. Jag håller med om att ett gasavtal är den st...

Plexus skrev 7 jun, 10:06

Mycket intressant företag som jag nyligen investerat i och kontinuerligt fortsätter skjuta in likvider i. Jag håller med om att ett gasavtal är den stora triggern och att ett sådant onekligen kommer att slutas och det snart. Det jag däremot inte är tillfredställande insatt i är hur konkurrensen ser ut där nere. Finns det andra potentiella gasleverantörer som är intresserade av att fylla de nya rören med sin gas? Det vore snopet och ödesdigert om så blev fallet.

Min personliga tro är att Tanzania är mån om all gas de kan få tag på. Kineserna har investerat väldigt mycket pengar som ska bygga upp hela Tanzania.
Dessutom är Wentworth Resources det sista "lilla" bolaget som är kvar i dessa regioner. De andra har redan blivit uppköpta.

Det spekuleras i om Wentworths ledning går och väntar på ett riktigt bra bud, den frågan ställdes direkt till McBean på en presentation i slutet av 2013. Han hävdad att bolaget INTE var till salu men det är tveksamt om bolaget kan säga nej om ett ev bud är tillräckligt bra.
Att Wentworth dessutom har ett börsvärde som bedöms vara likvärdigt med nästa årsvinst spär ytterligare på spekulationerna om uppklöp.

En sak är säker och det är att aktieägarna går en mycket spännande tid tillmötes. Det är väldigt mycket på gång de närmaste månaderna/året.

aktieexpert

är det en köpvärd aktie?

Min flickvän har den, på min in...

Grattis PM ; WntResearch (WNT) utvecklade sig positivt och steg till en slutnotering på 23,60 kronor i torsdags . Under senaste två veckor har aktien stigit hela 60 procent. Det ser också bra ut tekniskt sett. Aktien är trendmässigt positiv på medellång sikt, men närmar sig motstånd vid ca 27.80 kronor.

Mr Ewings bild

Wentworth Resources har påbörjat sitt borrprogram. Ska bli mycket intressant.
Vi går också i väntas tider när det gäller gasavtalet med Tanzanias regering. Enligt uppgift ska detta vara påskrivet och klart inom kort.
En riktigt trigger i Wentworth som förväntas direkt ge minst en ökning på 50% av aktiekursen.

http://cws.huginonline.com/W/136496/PR/201406/1796410_5.html

Förstår om du det blev sent på midsommar Bengt-Erik, men håll dig till rätt tråd :-)

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG