Tillväxtmarknader

Tillväxtmarknader Bevaka tråd

Startad av Experten Bo

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Experten Bos bild
aktieexpert

Sofokles- skrev 4 jul, 11:07

Tack!

Sofokles- skrev 7 jul, 11:07

Jag avstår nog Indien efter ert råd. Dock, läset senaste makronyheterna från placera.se om att Kina fortsätter visa fina siffror. Funderar att kanske ...
Pil nerSe hela citeringen

Jag avstår nog Indien efter ert råd. Dock, läset senaste makronyheterna från placera.se om att Kina fortsätter visa fina siffror. Funderar att kanske köpa Handelsbanken eller Swedbanks kinafond, då makro visar att de är på upptåg.

Dock, många hävdar raka motsatsen att det är i Kina (snart eller inom "en snar framtid" som en bubbla kommer spricka...detta handlar ju om tolkning, men bör jag välja KIna eller Indien?

Vad anser ni?

Mvh

http://www.di.se/#!/artiklar/2014/7/7/shb-sa-ska-kina-na-tillvaxtmalen/

Jag skulle välja både och.

Templeton Asian Growth A Acc USD
Fonden investerar främst i aktier som är noterade på etablerade marknadsplatser i den asiatiska regionen (exklusive Australien, Nya Zeeland och Japan), eller i företag som är lokaliserade eller främst verkar i denna region. Den asiatiska regionen inkluderar främst Korea, Taiwan, Hong Kong, Filippinerna, Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien, Kina, Sri Lanka , Indien och Pakistan. Fonden investerar främst i aktier, men kan också investera i andra typer av noterade tillgångar inklusive räntebärande värdepapper.

Börsen i Korea, Taiwan, Filippinerna, Thailand, Indonesien, Pakistan går också mycket starkt förutom Indien och Kina.

Jag avstår nog Indien efter ert råd. Dock, läset senaste makronyheterna från placera.se om att Kina fortsätter visa fina siffror. Funderar att kanske ...

Jag avstår nog Indien efter ert råd. Dock, läset senaste makronyheterna från placera.se om att Kina fortsätter visa fina siffror. Funderar att kanske köpa Handelsbanken eller Swedbanks kinafond, då makro visar att de är på upptåg.

Dock, många hävdar raka motsatsen att det är i Kina (snart eller inom "en snar framtid" som en bubbla kommer spricka...detta handlar ju om tolkning, men bör jag välja KIna eller Indien?

Vad anser ni?

Mvh

Bo Eloff skrev 7 jul, 13:07

Fonden investerar främst i aktier som är noterade på etablerade marknadsplatser i den a...

Fonden investerar främst i aktier som är noterade på etablerade marknadsplatser i den asiatiska regionen (exklusive Australien, Nya Zeeland och Japan), eller i företag som är lokaliserade eller främst verkar i denna region. Den asiatiska regionen inkluderar främst Korea, Taiwan, Hong Kong, Filippinerna, Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien, Kina, Sri Lanka , Indien och Pakistan. Fonden investerar främst i aktier, men kan också investera i andra typer av noterade tillgångar inklusive räntebärande värdepapper.

Börsen i Korea, Taiwan, Filippinerna, Thailand, Indonesien, Pakistan går också mycket starkt förutom Indien och Kina.

Tack!

Satt och läste om den igår. Hade då den och:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/156/fidelity-asian-special-s...

som jag funderade kring. Vilken av dessa tror du/ni på? Fidelity känns som mer "riskfylld" då den investerar i kapitaltillväxt genom diversifierade innehav i bolag som anses befinna sig i "specialla situationer"...

Experten Bos bild
aktieexpert

Fonden investerar främst i aktier som är noterade på etablerade marknadsplatser i den a...

Sofokles- skrev 7 jul, 15:07

Tack!

som jag funderade ...

Tack!

som jag funderade kring. Vilken av dessa tror du/ni på? Fidelity känns som mer "riskfylld" då den investerar i kapitaltillväxt genom diversifierade innehav i bolag som anses befinna sig i "specialla situationer"...

Templeton Asian Growth A Acc USD går bäst just nu så det är första handsvalet.

Fidelity Asian Smaller Cos A-Acc-USD eller
DNB Asian Small Cap kan vara alternativ om man hellre vill ha småbolag.

Experten Bos bild
aktieexpert

Tack!

som jag funderade ...

Tack!

Bo Eloff skrev 7 jul, 20:07

DNB Asian Small Cap kan v...

Bo Eloff skrev 7 jul, 20:07

DNB Asian Small Cap kan vara alternativ om man hellre vill ha småbolag.

Då vänder tillväxtländerna upp.

De forna tillväxtjättarna haltar betänkligt, men med rätt grepp kan de hitta tillbaka till gamla tigertakter. För sparare som vill haka på tidigt i vändningen har BRIC-länderna varsin startsignal att hålla utkik efter.

Förkortningen BRIC, för Brasilien, Ryssland, Indien och Kina, skapades av Goldman Sachs chefekonom Jim O’Neill 2001, för att belysa de stora tillväxttigrarnas unika ställning som klättrare i världsekonomin.

Men ländernas tidigare urstarka tillväxttakt har bromsat in betänkligt, från nära 10 procent 2010 för den samlade gruppen, till 5,8 procent 2013. Samtidigt har industriländerna i Väst gått mot en allt ljusare konjunktur.

Hittills i år har MSCI:s BRIC-index stigit i linje med Västvärldens börser. Men det ska ses mot bakgrund av ett uselt facit på minus 6 procent under 2013 då USA och Europamarknaderna rusade i höjden. BRIC-index är dessutom fortfarande omkring 20 procent ned jämfört med nivåerna före finanskrisen 2008.

BRIC-länderna har det gemensamt att svackan i respektive land i stor utsträckning kan förklaras med hemlagade strukturella bromsklossar snarare än den globala konjunkturen, enligt en rapport från det brittiska anlyshuset Capital Economics.

”Det innebär att ett återställande av tillväxtkraften kommer att kräva en ny våg av reformer”, skriver Capital Economics.

Brasiliens sparkvot

Brasiliens omslag från tillväxtsamba till tomgång är uppenbart för alla som följt trafikkaoset och demonstrationerna under fotbolls-VM. Stiger missnöjestrycket mot president Dilma Rouseff väntas det ge börsen bränsle på spekulation att hon ersätts av en mer reformivrig efterträdare i oktober.

Men avgörande för att Brasilien ska gjuta nytt liv i tillväxtundret är skatte- och pensionsreformer för att få fart på det låga sparandet som i dag håller tillbaka investeringarna. Brasilianarnas sparande i procent av BNP har stagnerat under tio års tid. En tydlig vändning uppåt för sparkvoten vore ett första tecken på att Brasilien är på rätt väg, enligt Capital Economics analys.

Rysslands investeringar

Rysslands bottenfrusna investeringsklimat orsakade varningar för allt värre flaskhalsar i ekonomin redan under 2013. Putins hårda nypor Ukrainakrisen har inte gjort saken bättre.

Reformer för ett bättre näringslivsklimat och stärkt upphovsrätt är rätt medicin för att växla upp Rysslands företagsinvesteringar, enligt Capital Economics. En rysk investeringskvot som stiger mot 25 procent av BNP, från nuvarande knappt över 20, blir ett viktigt hälsotecken att hålla koll på, skriver analyshuset.

Indiens industri

Hårt prövade sparare i Indienfonder har kunnat glädja sig åt börslyft under våren på förväntningar att nye premiärministern Narendra Modis BJP-parti ska leverera näringslivsvänlig politik. Men det är upp till bevis om han lyckas få hejda inflationen och öka tillväxten.

Att Indiens industrisektor har krympt om andel av BNP sedan 2007 är ett symptom på dämpad investeringsvilja under oket av en baktung byråkrati med stora samordnings- och reformbehov. En vändning till en industriandel i ekonomin blir därför ”en nyckelindikator att ekonomin åter börjat röra sig i rätt riktning”, skriver Capital Economics.

Kinas kredittillväxt

Tvärt emot Rysslands och Brasiliens problem med underinvestering växer Kinas investeringar för snabbt. Investeringstakten driver tillväxt baserad på skuldsättning i företagen, klassiska varningstecken för en kreditbubbla.

Det kinesiska näringslivets skuldsättning har sedan 2009 rusat från 130 till drygt 200 procent av BNP, med stigande risker för en finansiell kris. Kinesiska myndigheter markerar tydligt att de försöker dämpa bubbelriskerna. Om de lyckas undanröjs ett stort hinder mot ny fart i Kina.

”En gradvis nedgång i kreditkvoten skulle indikera att Kina bantar ned skulder utan att utlösa en hårdlandning i ekonomin”, skriver Capital Economics.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG