Emotra - nylistat medtechbolag med hisnande kurspotential på aktietorget

Emotra - nylistat medtechbolag med hisnande kurspotential på aktietorget Bevaka tråd

Startad av CfoSthlm

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Lottlöss bild

Bengt-Erik Freiholtz skrev 27 apr, 20:04

Det är väl därför som stora revisionsbyråer av och till döms till skadestånd.
Lägger väl inte ner för mycket arbete hos dessa mindre bolag . Styrelse...
Pil nerSe hela citeringen

Bengt-Erik Freiholtz skrev 27 apr, 20:04

Det är väl därför som stora revisionsbyråer av och till döms till skadestånd.
Lägger väl inte ner för mycket arbete hos dessa mindre bolag . Styrelsens optimism kan också ifrågasättas . Där kan man utmäta personligt ansvar .

Situationen är bekymmersam också därför att en stor del av aktiekapitalet är förbrukat. Aktiekapitalet utgör enligt årsredovisningen 2 534 921 men efter förlusten 2018 återstår
bara 1 201 134. Om verksamheten efter årsskiftet bedrivits med fortsatta förluster av samma storlek, dvs cirka -570 tkr per månad så är hela aktiekapitalet förbrukat och likvidationsplikt föreligger även av den anledningen.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Som jag skrev tidigare

" En minskning av aktiekapitalet är ett sätt att inte tvingas sätta sig själv i konkurs när delar av aktiekapitalet är förbrukat.

Att antalet aktier som kan emitteras i bolaget nu föreslås kunna ökas till mer än 100 miljoner aktier är ett mysterium. Inte att detta är en desperat handling men att man tror att det kommer att gå att hitta nya pengar via en nyemission "

Vem skall satsa i en nyemission i detta bolag , skulle jag göra det , nej knappast .

Förr var det populärt att sälja av förlustavdragen och ombilda till fastighetsbolag eller annan verksamhet , får se vad som händer i detta bolag om det överlever .. Förlustavdragen är väl det som går att använda på något sätt .

aktieexpert

Styrelsen vill ha bemyndigande från stämman att besluta om nyemission av aktier, motsvarande en emissionslikvid på högst 2,5 miljoner euro.
Alltså har styrelsen hopp om att få in 25 miljoner drygt till ett bolag som i dag har ett värde på 7 miljoner . Man slutar aldrig att förundras. Men kanske har man hittat Pandoras ask och öppnar den och däri finner dessa miljoner . Hoppet verkar inte vara ute.
Som en aktieägare kommenterade "ska Emotra ha en rimlig chans att få in mer kapital från oss aktieägare är ett hett tips att börja bli lite mer informativa . Jag tror i vilket fall att dom är rökta, dom får satsa på att få in pengar på annat håll än från en vanlig emission, folket är nog less som dom är med att se värdet på satsade pengar sjunka med 95% ".

Bo Eloffs bild
aktieexpert

Bengt-Erik Freiholtz skrev 28 apr, 03:04

Styrelsen vill ha bemyndigande från stämman att besluta om nyemission av aktier, motsvarande en emissionslikvid på högst 2,5 miljoner euro.
Alltså ha...

Alltså har styrelsen hopp om att få in 25 miljoner drygt till ett bolag som i dag har ett värde på 7 miljoner . Man slutar aldrig att förundras. Men kanske har man hittat Pandoras ask och öppnar den och däri finner dessa miljoner . Hoppet verkar inte vara ute.
Som en aktieägare kommenterade "ska Emotra ha en rimlig chans att få in mer kapital från oss aktieägare är ett hett tips att börja bli lite mer informativa . Jag tror i vilket fall att dom är rökta, dom får satsa på att få in pengar på annat håll än från en vanlig emission, folket är nog less som dom är med att se värdet på satsade pengar sjunka med 95% ".

Aktiekapitalet är inte förbrukat. Ni glömmer de drygt 7 miljoner som kom in till bolaget vid årsskiftet för nyemissionen.

Emotra använder 90% av kostnaderna till marknadsföring av EDOR så att driva själva bolaget kostar runt 50 000kr per månad.

Den person som Bengt-erik saxar inlägg ifrån blev avstängd 2 år från Avanzas forum efter smutskastning av Emotra.......

Lottlöss bild

Alltså ha...

Bo Eloff skrev 28 apr, 15:04

Aktiekapitalet är inte förbrukat. Ni glömmer de drygt 7 miljoner som kom in till bolaget vid årsskiftet för nyemissionen.

Emotra använder 90% av kos...

Bo Eloff skrev 28 apr, 15:04

Emotra använder 90% av kostnaderna till marknadsföring av EDOR så att driva själva bolaget kostar runt 50 000kr per månad.

Den person som Bengt-erik saxar inlägg ifrån blev avstängd 2 år från Avanzas forum efter smutskastning av Emotra.......

Jag ber om ursäkt, jag förbisåg att cirka 7 milj tillgodoförts bolaget i januari 2019, dvs efter bokslutet, vilket innebär att aktiekapitalet är intakt.

Även om det ser mörkt ut nu så hoppas man ju i alla fall på att de många miljoner som läggs ner på marknadsföring till slut resulterar i ett bra försäljningsresultat!!

aktieexpert

En minskning av aktiekapitalet är ett sätt att inte tvingas sätta sig själv i konkurs när delar av aktiekapitalet är förbrukat.

Enligt Aktiebolagslagen så är man tvungen att upprätta en likvidationsbalansräkning när halva aktiekapitalet är förbrukat .

Om den person som jag saxade har varit avstängd från Avanza vet jag inget om , men kan ju vara så att man blir negativ till ett bolag när man ser sin investering försvinna . Var med om något liknande i ett bolag som hette SwitchCore . Var med på bolagsstämmor där det var riktig jubelföreställning , bolaget skulle med sin teknik erövra världen och hade avtal med de flesta stora kunder .. Kursen gick från ingenting upp till 100 kronor , men då man aldrig sålde något så började kursen gå ned. Då sålde jag . Men de som var med ända ned till 2 kronor , då bolaget sålde sina förlustavdrag var inte så glada. Kanske den som Bo Eloff refererar till är en stackars besviken aktieägare .

Lottlöss bild

Man lyssnar på rådgivare, analyserar och diversifierar och ändå satsar man fel ibland. Det är helt OK för man vet vad som gäller.

När man däremot låter sig luras och tipsar en kompis som också blir lurad, då känns det för jävligt!!!

Lottlöss bild

Man lyssnar på rådgivare, analyserar och diversifierar och ändå satsar man fel ibland. Det är helt OK för man vet vad som gäller.

När man däremot låter sig luras och tipsar en kompis som också blir lurad, då känns det för jävligt!!!

aktieexpert

Hej Lottlös !

Håller med dig , det är en tråkig situation helt klart . När man investerar i osäkra kort , chansbolag utan omsättning så kan det bli riktigt bra eller en flopp. Man får diversifiera sin portfölj om man sysslar med dessa förhoppningsbolag till minst tio innehav . Satsar man på etablerade bolag där det finns vinst, utdelning , försäljning så kan man ha mindre antal.
Men denna typen av bolag så får man ha en stor spridning . Dels för att minimera förlusten och även mentalt . Har man gjort en förlust på ett bolag och är helt övertygad att det är en vinnare så kan man sälja och köpa tillbaka , mentalt ett bra sätt att övervintra .
Samtidigt så är det psykologiskt bra med en stop loss, alltså man sätter en kursnivå redan vid inköpet där man säljer av om kursen går ned dit .

Det är alltid roligt och spännande , adrenalinet stiger när man satsar på bolag som är förhoppningsbolag , men det gör ont när det går ned .

Så jag hoppas att både du och din kompis inte bara har Emotra utan en hel hop med andra bolag så att du/ni kan lomma igen på andra aktier och lägga detta bakom er.

Om du/ni kan påvisa att bolaget har gett falska förutsägelser och därmed vilselett sina aktieägare så går det också att stämma bolaget .Det finns flera vägar att gå. En gemensam aktion via Aktiespararna är en som förmodligen inte är så kostsam.
En annan att använda rättshjälpen i din hemförsäkring och anlita en advokat själv, en annan som jag själv använt mot ett flygbolag som inte följde riktlinjerna . Min hustru har ett långt namn eller rättare sagt flera namn , efternamn och tilltalsnamn. På en flygbiljett så finns det inte plats utan det finns regler hur man förkortar , vilka namn som måste vara med o s v . Så vid en incheckning för ett anslutningsflyg till en resa över Atlanten så godtog inte damen vid incheckningen min hustrus biljett och lät henne inte checka in . Vi fick kontakta utfärdaren som fick skriva om biljetten , sedan vid incheckning på nytt så hade bolaget sålt hennes plats till annan person , så min hustru fick köpa en biljett med annat bolag och vi fick mötas vid nästa anhalt på vår resa.
Vi stämde flygbolaget , anlitade en advokat som inte tog betalt , utan tog en procentavgift på skadeståndet om vi vann , vilket vi gjorde .
Blir mer och mer vanligt att även noterade bolag blir stämda för felaktig information. Både VD och styrelse har ett ansvar . Om jag minns rätt så blev även Fermentas VD och styrelse skadeståndsskyldig för många år sedan .

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:637710/FULLTEXT01.pdf

Betr. Det beloppet som omnämndes som hade förlorats på grund av kursnedgång ,200 tusen .
Detta är ju lite beroende på det totala kapital som man har att placera. Har ju klienter där en förlust på 200 tusen skulle vara en katastrof , eget kapital skulle gå förlorat , sedan har jag klienter där 200 tusen är en daglig fluktuation i portföljen.

Så lite beroende på din och din kompis situation så kan det vara en liten skada eller en katastrof .

Undersök vidare så kanske det leder till framgång .

aktieexpert

Emotra får patent i USA
Medicinteknikbolaget Emotra har fått veta att amerikanska patentverket kommer att godkänna bolagets patentansökan. Patent kommer att meddelas den 21 maj, enligt ett pressmeddelande.

”Att patentet nu har godkänts i USA är av stor betydelse för oss i Emotra. Vi har egentligen aldrig erhållit några allvarliga invändningar mot vår patentansökan från någon patentmyndighet. Vissa påpekande från amerikanska myndigheter har föranlett smärre justeringar av första patentkravet och nu har alltså myndigheten godkänt patentet", säger vd Daniel Poté i ett pressmeddelande och tillägger:

"I nuläget fokuserar vi på att komma igång i ett antal större städer inom EU men längre fram kommer USA, Japan och Kanada att bli viktiga marknader för vår metod".

Bolaget har tidigare meddelat att man sökt patent inom EU, USA, Kanada och Japan som erhållits i Sverige och Japan.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG