Outotec Oyj

Outotec Oyj Bevaka tråd

Startad av xyz

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

xyzs bild
  • xyz
  • Kön: Man
  • Yrke: Hårt jobbande aka...

Jag "hittade" detta bolag då jag satt och tittade runt lite, eftersom jag är intresserad och tror på gruvor/metall (alltså att vi behöver det även i framtiden) så anser jag att företag som förser andra med komponenter kan i allra högsta grad vara av intresse.

När jag tittade närmare på företaget så såg jag att de har en utdelning på 11,98%. (stämmer ens detta? ...uppgifterna hämtade på Avanza, har inte sett några andra uppgifter)

Någon som har bra koll på detta företaget?

Tack på förhand

Urs Hofers bild
aktieexpert

xyz skrev 5 jun, 23:06

Jag "hittade" detta bolag då jag satt och tittade runt lite, eftersom jag är intresserad och tror på gruvor/metall (alltså att vi behöver det även i f...
Pil nerSe hela citeringen

xyz skrev 5 jun, 23:06

Jag "hittade" detta bolag då jag satt och tittade runt lite, eftersom jag är intresserad och tror på gruvor/metall (alltså att vi behöver det även i framtiden) så anser jag att företag som förser andra med komponenter kan i allra högsta grad vara av intresse.

När jag tittade närmare på företaget så såg jag att de har en utdelning på 11,98%. (stämmer ens detta? ...uppgifterna hämtade på Avanza, har inte sett några andra uppgifter)

Någon som har bra koll på detta företaget?

Tack på förhand

Kommer inte i håg vad utdelning var men säkert inte rund 12%.
Bolaget är bra och utlöstes från Outokumpu. Av okännd anledning är den i ett fallande trend. Jag tycker man kan vänta och köpa sedan när den fallande trenden byts.

xyzs bild
  • xyz

Jag hittade senaste protokoll å det stämmer att utdelningen var 12%, de delar ut 1,2 EUR. Å med dagens kurs om 9,8 EUR så blir ju det ca 12%.

Är det någon som har koll på huruvida bolaget är köpvärt, funkar ju tyvärr inte att enbart titta på utdelningsprocenten.

Urs Hofers bild
aktieexpert

xyz skrev 8 jun, 14:06

Jag hittade senaste protokoll å det stämmer att utdelningen var 12%, de delar ut 1,2 EUR. Å med dagens kurs om 9,8 EUR så blir ju det ca 12%.

Är det...

Är det någon som har koll på huruvida bolaget är köpvärt, funkar ju tyvärr inte att enbart titta på utdelningsprocenten.

Har själv Outotec. Köpte dem för 10, 80. Utdelning var 12, 13 procent enligt uppgifter tagen från hemsidan. Kursen var första februari 13 men föll till 9.80. Är själv i semester och har lite svårt att kolla mina egna fakta därför misstog jag mig med utdelningsprocenten. Den höga utdelning förklarar den kraftiga börsfall åtminstone till en del. Mitt bukkkänsla säger mig att den faller ytterligare.

xyzs bild
  • xyz

Är det...

Urs Hofer skrev 8 jun, 18:06

Har själv Outotec. Köpte dem för 10, 80. Utdelning var 12, 13 procent enligt uppgifter tagen från hemsidan. Kursen var första februari 13 men föll til...

Har själv Outotec. Köpte dem för 10, 80. Utdelning var 12, 13 procent enligt uppgifter tagen från hemsidan. Kursen var första februari 13 men föll till 9.80. Är själv i semester och har lite svårt att kolla mina egna fakta därför misstog jag mig med utdelningsprocenten. Den höga utdelning förklarar den kraftiga börsfall åtminstone till en del. Mitt bukkkänsla säger mig att den faller ytterligare.

Vad är det för utdelningsdatum och sista köp inför utdelning?

Jag läste något om en split? Eller kan det varit då bolagen gick isär varandra och det blev outotec?
vilken horisont har du köpt bolaget på?
Varför tror du på nedgång?

Urs Hofers bild
aktieexpert

Är det...

Har själv Outotec. Köpte dem för 10, 80. Utdelning var 12, 13 procent enligt uppgifter tagen från hemsidan. Kursen var första februari 13 men föll til...

xyz skrev 9 jun, 01:06

Jag läste något om en split? Eller kan det varit då bolagen gick isär varandra och det...

Jag läste något om en split? Eller kan det varit då bolagen gick isär varandra och det blev outotec?

Det skall bli en split men kommer inte ihåg när.
UtdelnIng har jag tagit emot när kollar jag när jag kommer från semester och åter har bra Internet kontakt.
Köpte på lång sikt.
Nedgång har börjat första februari när den sluter är svårt åt förut se

Urs Hofers bild
aktieexpert

Jag läste något om en split? Eller kan det varit då bolagen gick isär varandra och det...

Urs Hofer skrev 9 jun, 08:06

UtdelnIng har jag tagit emot när kollar jag när jag kommer från semester och åter har bra Internet k...

Urs Hofer skrev 9 jun, 08:06

UtdelnIng har jag tagit emot när kollar jag när jag kommer från semester och åter har bra Internet kontakt.
Köpte på lång sikt.
Nedgång har börjat första februari när den sluter är svårt åt förut se

Kom kort till kontoret.
Efterkontroll visade att Outotec dividenden kom på mitt konto 16.04.2013

xyzs bild
  • xyz

Tack för den informationen. Det kan ju förklara en del om varför den minskat något i värde. Vad tror du att nedgången ungefär stannar vid?

Jag har för avsikt att köpa mig en mindre andel aktier i Outotec för ett långt perspektiv, så är ju intresserad av andras uppfattning om företaget.

Urs Hofers bild
aktieexpert

xyz skrev 9 jun, 22:06

Tack för den informationen. Det kan ju förklara en del om varför den minskat något i värde. Vad tror du att nedgången ungefär stannar vid?

Jag har f...

xyz skrev 9 jun, 22:06

Jag har för avsikt att köpa mig en mindre andel aktier i Outotec för ett långt perspektiv, så är ju intresserad av andras uppfattning om företaget.

Jag tycker man kan bra följa lite med börsen och sedan köpa när den har stabilisera sig. Jag brukar köpa en aktie i tre partier detta för att undvika att köpa för dyrt.

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Teknisk analys

Outotec Oyj har brutit ner genom golvet i en stigande trendkanal. Det indikerar i första skedet en svagare stigningstakt, eller inledningen av en mer horisontell utveckling. Har rekylerat tillbaka efter brottet på en omvänd huvudskuldra-formation. Det är stöd runt 9.61, vilket öppnar för goda köpmöjligheter. Etablerat brott ned genom stödet kommer emellertid att neutralisera köpsignalen. Aktien testar stödet vid ca 9.70 euro, vilket kan ge en reaktion uppåt. RSI är översåld, vilket indikerar att en kortsiktig reaktion upp snart bör komma. RSI-kurvan visar en fallande trend, vilket kan vara en signal om en fallande trend också för kursen. Aktien är totalt sett tekniskt positiv på medellång sikt.

Slutsats bevaka 9,61/9,70 kortsiktig reaktioen upp bör komma.

xyzs bild
  • xyz

Bengt-Erik Freiholtz skrev 16 jun, 00:06

Teknisk analys

Outotec Oyj har brutit ner genom golvet i en stigande trendkanal. Det indikerar i första skedet en svagare stigningstakt, eller inled...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 16 jun, 00:06

Teknisk analys

Outotec Oyj har brutit ner genom golvet i en stigande trendkanal. Det indikerar i första skedet en svagare stigningstakt, eller inledningen av en mer horisontell utveckling. Har rekylerat tillbaka efter brottet på en omvänd huvudskuldra-formation. Det är stöd runt 9.61, vilket öppnar för goda köpmöjligheter. Etablerat brott ned genom stödet kommer emellertid att neutralisera köpsignalen. Aktien testar stödet vid ca 9.70 euro, vilket kan ge en reaktion uppåt. RSI är översåld, vilket indikerar att en kortsiktig reaktion upp snart bör komma. RSI-kurvan visar en fallande trend, vilket kan vara en signal om en fallande trend också för kursen. Aktien är totalt sett tekniskt positiv på medellång sikt.

Slutsats bevaka 9,61/9,70 kortsiktig reaktioen upp bör komma.

Lysande med lite TA i tråden! Tack Bengt!

Som jag ser det så i nuläget borde de pengarna kunna investeras bättre med andra ord? Att avvakta 1-2 månader för att se den låga uppgång alt nedgång du skriver om. Med tanke på att det inte handlar om ett rally...

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG