Köpa aktier, hur funkar det rent tekniskt?

Köpa aktier, hur funkar det rent tekniskt? Bevaka tråd

Startad av jhedelin

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

jhedelins bild

Läste om nyheten ang Fingerprint Cards i morse runt 07.
Jag förstod direkt att det skulle trigga kursen...vilket det gjorde upp 23% idag!

MEN, nu till min fråga.. jag kollade upp kursen på aktien vid stängning igår ikväll, satte köp på aktien.. la mig tom någon krona högre än stängningskursen.

Detta gjordes vid 08.

Sen följer jag aktien minut för minut innan börsen öppnar och jag ser hur kursen bara drar iväg, MIN order går givetvis inte igenom.

Hur kommer detta sig? Det går med andra ord inte att vara med på sådana klipp? Kl 09.00 var aktien upp 20% och då känns det inte aktuellt längre...

Jan Axings bild
aktieexpert

Fingerprint öppnade på 41,80 i tisdags. Om din order låg lägre går den inte igenom. Om den låg högre kan det vara så att det inte fanns tillräckligt med säljare på den nivån så de tog slut innan din order låg först i kön och kursen går upp till nästa nivå där det finns säljare.

Det är svårt att köpa i öppning efter god nyhet. Man kan titta på orderdjupet strax innan öppning för att få en uppfattning om vartåt det brakar. Vill man vara säker på att få tag i aktier får man lägga en order rejält över för att komma långt fram i kön av köpare. Slutpriset blir ändå vad säljkursen råkar vara när du är först i kön och det kan mycket väl vara lägre. Lite riskabelt är det dock.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG