Hyllning till bioteknikaktier (och medtechaktier)

Hyllning till bioteknikaktier (och medtechaktier) Bevaka tråd

Startad av Mats Gessbo

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Mats Gessbos bild

Hej på er!

Det var länge sedan jag skrev här. Efter en god middag och ett gott vin tyckte jag att det var dags igen...

Det finns en tråd här som heter "varningsflag för bioteknikaktier". Det här inlägget avser att ge en "motbild" till den tråden.

Den 9 maj 2011 var mitt Nemesis - eller om ni så vill - mitt Waterloo. Jag förlorade i runda slängar mellan 2 och 3 miljoner på Diamydkraschen. Hela mitt mångåriga pensionssparande rök all världens väg på grund av min höga belåning. Det som skulle kunnat ge en guldkant på tillvaron efter alla arbetsåren var bara puts väck. Jag kan inte skylla på någon annan än mig själv. Och det går i stort sett inte någon nöd på mig och frugan; vi överlever på våra måttliga pensioner.

Efter kraschen hade jag i stort sett inget kvar. Genom vissa krediter lyckades jag skrapa ihop ca 100 000 kr. Jag återinvesterade enligt följande: (efter vissa emissioner):

Arocell 2 000 aktier
CLS 2 204 aktier
Sensodetect 1 000 aktier
Diamyd 2 000 aktier
Glycorex 6 300 aktier

Efter kraschen har jag ägnat ett förstrött intresse åt mina aktier. Mentalt har jag intalat mig att "försvinna eller vinna" är det som gäller. Som sagt, vi överlever utan större nöd, även om alla investeringar går åt helvete.

Just nu är läget enligt följande för mitt måttliga innehav:

Arocell + ca 47 %
CLS + ca 94 %
Sensodetect - ca 43 %
Diamyd + ca 41 %
Glycorex - ca 29 %

Och vad tror jag då om framtiden för "mina" bolag?

Om jag börjar med en bedöming av risknivån på en skala från 1-5, där 1 är lägst risk och 5 följdaktligen högst risk så är min uppfattning följande:

Arocell 5
CLS 4
Sensodetect 4
Diamyd 1
Glycorex 2

Som alla (?) vet så hänger risk ocn chans ihop som två komunicerande kärl. Utifrån kända fakta gör jag följande bedöming av chans - dvs potential - för dessa aktier:

Arocell:
Börsvärde idag ca 76,3miljoner. Vid framgång i studierna och kommersialiseringen bör ett börsvärde inom en 2-årsperiod kunna vara ca 2 miljarder. Det vill säga en potential på ca
2 600 procent.

CLS:
Börsvärde idag ca 180 miljoner. Vid framgång bör bolaget inom 2-3 år kunna värderas till ca 5 miljarder. Det vill säga en potential på ca 2 700 procent

Glycorex:
Börsvärde idag ca 167 miljoner. Bolaget har genererat besvikelser i flera år. Nu verkar det ändå som om ett godkännande i USA skulle kunna komma i år. Förmodligen kommer i så fall Mexiko och en del andra länder komma efter. Eventuellt kan även UPB (universell blodplasma) bli komersialiserat i slutet av detta år. Potential ca 500 procen inom en 2-årsperiod.

Sensodetect:
Börsvärde idag endast ca 87 miljoner. För en lekman verkar deras teknik helt suverän. En konservativ läkarkår som ser sina revir hotade bromsar. Lyckas bolaget är potentialen åtmionstone ca 1 000 procnet inom en 2-årsperiod.

Diamyd:
Efter många turer har ju nu bolaget (säg Anders Essen Möller) nu accepterat en utskiftning av tillgångarna i Mecodia och PSC i ett nytt bolag, med samma andelar som tidigare. RestDiamyd kommer att behålla Diabetesdelen och utskifta större delen av kassan. Det innebär att vi kommer att få ca 9-10 kr pr aktie samt att vi kommer att behålla andelarna i Mercodia och PSC .
Enlig min uppfattning är dagens kurs ett skämt. Efter utdelning värderas restDiamyd till ca 3,50 kr per aktie. Potential mellan 50 och 100 procent.

Alea iacta est (tärningen är kastad) sa Julius Cesar en gång i tiden. Är det någon som vill ifrågasätta mina bedömingar. I så fall; väl bekomme!

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG