Fondsparande

Fondsparande Bevaka tråd

Startad av LJaaay

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Bengt-Erik Freiholtz skrev 6 nov, 18:11

Säger som Bo , här har du fem fonder som representerar tillväxt och det är där som du skall satsa långsiktigt .

Alltså imponeras vi inte av de fonde...
Pil nerSe hela citeringen

Säger som Bo , här har du fem fonder som representerar tillväxt och det är där som du skall satsa långsiktigt .

Alltså imponeras vi inte av de fonder som du har angett längst upp.

Turkiet t ex är Europas Kina , där all tillverkning sker av komponenter till Europa som byggs in i vitvaror , TV och allt annat.

Thailand har ju sin valuta knuten till dollarn och drar nytta av en billig valuta. Så kör på med tillväxtmarknader och lämna de övriga är mitt råd.

LJaaay skrev 6 nov, 18:11

Okej.

Tack så mycket båda två. Skall sälja mina andelar. Och börja investera i alla fem som Bo nämnde.

Tack så mycket för eran hjälp. Den har vari...

Okej.

Tack så mycket båda två. Skall sälja mina andelar. Och börja investera i alla fem som Bo nämnde.

Tack så mycket för eran hjälp. Den har varit riktigt nyttig

MVH

Leo

Hoppas inte jag är för mycket nu.

Men tänkte jag kunde fortsätta ställa frågor här.

Är det bättre att satsa på en tillväxtmarkands fond som har geografisk fördelning eller är det bättre att satsa direkt.

Exempel; Danske Invest Global Emerging Markets Small/Mid Cap eller Brasilien fond eller East Capital Ryssland?

Bo Eloffs bild
aktieexpert

Alltså imponeras vi inte av de fonde...

Alltså imponeras vi inte av de fonder som du har angett längst upp.

Turkiet t ex är Europas Kina , där all tillverkning sker av komponenter till Europa som byggs in i vitvaror , TV och allt annat.

Thailand har ju sin valuta knuten till dollarn och drar nytta av en billig valuta. Så kör på med tillväxtmarknader och lämna de övriga är mitt råd.

Okej.

Okej.

MVH

Leo

LJaaay skrev 6 nov, 19:11

Är det bättre att satsa på en tillväxtmarkands fond som har ge...

Är det bättre att satsa på en tillväxtmarkands fond som har geografisk fördelning eller är det bättre att satsa direkt.

Exempel; Danske Invest Global Emerging Markets Small/Mid Cap eller Brasilien fond eller East Capital Ryssland?

Danske Invest Global Emering Markets Small/Mid Cap eller Skagen Kontiki är bra tillväxtmarknadsfonder som sprider riskerna på alla tillväxtmarknader vilket kan vara bra så risken kan vara lägre med då blir också uppsidan lägre än om satsar specifikt på till exempel Turkietfonden.

Okej.

Okej.

MVH

Leo

Är det bättre att satsa på en tillväxtmarkands fond som har ge...

Bo Eloff skrev 6 nov, 19:11

Danske Invest Global Emering Markets Small/Mid Cap eller Skagen Kontiki är bra tillväxtmarknadsfonder som sprider riskerna på alla tillväxtmarknader v...

Bo Eloff skrev 6 nov, 19:11

Danske Invest Global Emering Markets Small/Mid Cap eller Skagen Kontiki är bra tillväxtmarknadsfonder som sprider riskerna på alla tillväxtmarknader vilket kan vara bra så risken kan vara lägre med då blir också uppsidan lägre än om satsar specifikt på till exempel Turkietfonden.

Okej Bo, tack för svar.

Min tanke är att sälja av mina Swedbank fonder (har redan gått lite plus) och köpa till andelar i Handelsbankens Brasilienfond, East Capital Turkiet eller BNPP L1 Equity Turkey, FF Thailand Fund och Danske Invest Global Emerging Markets Small/Mid Cap.

Sedan successivt lägga in mer pengar.

Vad anser ni om det?

MVH

Leo

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Jag anser det som vi kom fram till tidigare , att en bukett av Handelsbanken Brasilien, East Capital Ryssland , Odin Europa Småbolag ,East Capital Turkiet , Fidelity Thailand täcker upp en expansiv del av världen samt i Europas fall en lågt värderad del..

Åtminstone jag anser det då givetvis fortfarande.

Sedan finns det ett oändligt utbud av BRIC fonder (Brasilien- Ryssland- Indien - China ) samt emerging markets fonder , men jag följer detta kontinuerligt då huvuddelen av min förvaltning består av fonder , och man får inte samma spjutspets om man tar en alltför bred fond. Många tycker att man då slipper tänka själv och låter förvaltaren välja vilken marknad som är bäst för stunden.

För att studera vidare så gå in på Avanza och strukturera upp fonder i olika segment och jämför, lycka till.

Martin Vidhalls bild

Afrika har börjat nämnas allt mer som en ny tillväxtmotor i världen. Hur ser det ut på fondfronten med afrikafonder?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Templeton Africa 11,66 procent 3 månader

Nordea Africa 6,64

Swedbank Robur 5,54

JPM Africa 5,11

FIM Sahara 3,61

Carnegie Africa 1,46

Simplicity 1,20

En bra spridning på resultatet senaste tre månaderna.

Africas aktiemarknader är än så länge outvecklade och består till en dominerande del av Sydafrica, där gruvnäring och valuta har stor betydelse.

Hade ett möte med Fredrik Colliander förvaltare av dåvarande HQ numera Carnegie Africa fond och han jämställde Africa med Ryssland hur det såg ut för mer än tio år sedan.

Africa "ägs" ju av China och det går bra för regionen , Angola som exempel , är ett utav de större oljeproducerande länderna , och 100 procent av oljan exporteras till China.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG