Ekonomipolitiska frågor och händelser

Ekonomipolitiska frågor och händelser Bevaka tråd

Startad av Johan Didron

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Martin Vidhalls bild

Problemet med syd/latinamerika som jag ser det är den historiska polariseringen hos politikerna. Man ligger extremt långt ifrån varandra på höger vänsterskalan vilket inte bara leder till stora förändringar vid maktskiften utan tidigare även ledde till militärdiktaturer. Ur ett investeringssyfte är ju detta något av det värsta som finns. Även om du har en investerarvänlig regering så kan man inte säga att dina investeringar är i trygga händer då de dessa latinamerikanska regeringarna ofta lett till folkligt missnöje vilket röstat fram presidenter som Chavez vilka inte drar sig för att förstatliga utländska bolag mm.

Just Chacez var väl riktigt nära att förlora senaste valet(inte så insatt i venezuela) så är väl inte omöjligt att vi inom de närmaste åren får se en högerregering i Venezuela. Personligen skulle jag dock inte investera i landet trots detta då jag personligen skulle vilja se en politisk stabilitet under 5-10 år även vid maktskiften som gör att jag kan känna mig säker på att mina investerade pengar är trygga och inte blir beslagtagna vid nästa maktskifte.

Det positiva är väl att politiker och makthavare i andra länder börjat inse att det krävs en politisk stabilitet på lång sikt. Om vi tar Brasilien som ett exempel så har de ju en vänsterregering men den är väl mer vad vi i Sverige skulle definiera som Socialdemokratisk vilket skapat en stabilitet för landet att utvecklas genom att utländska investerare lockats till landet.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Löntagare eller investerare?

Man kan arbeta för kapitalet (löntagarna) eller så låter man kapitalet arbeta för sig (investerare). Problemet med det sistnämnda är att nästans alla först genom hårt arbete är tvungen att förtjäna det kapital man vill investera i aktier och annat. Att låna pengar till detta ändamål kan inte rekommenderas.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Det sorgliga med Italien är att folket är flitiga arbetsmyror medan de ledande politiker ifrån satt några undantag består mild uttryckt av en blandning av pajaser och förbrytare. Regeringarna byts hela tiden, speciellt om det kommer en som ger lite hopp och förtroande. Hela politiska system är genomsyrad av 3 stora maffiagrupper. Det är orsaken till att det aldrig blev någonting av Italien och knappast kommer att bli före grundorsaken är löst. Man får bara hoppas att marknadsräntorna styr landet åter mot rätta kursen.
Man kan fråga sig varför det italienska folket ofta väljer den största politiska avskum till sina politiska ledare? Svaret är enkelt de finns så lite andra som ställer upp!

Urs Hofers bild
aktieexpert

Den definitiva taktiken för att rädda världen från statsskuldkriserna har nu blivit genomskådlig. Den är enkel. Såväl i USA som i Europa vill man i framtiden öka inflationen genom att sätta sedelpressarna i gång medan man samtidig håller räntorna nära 0 %. Enkelt sagt vill man betala skulderna genom att inflatera bort dem. Det enda riktiga i en sådan situation är antagligen att flytta likvida tillgånger småningom till sakvärde som fastigheter och aktier i stabila företag. Har man eller vill man ha en stor likviditete kan man ha den i företagsobligationsfonder. Visar det sig att inflationen blir högre än låneräntorna löner det sig att skuldsätta sig och låta skulden inflateras bort.
Felet för skuldkrisen får ofta den oskyldiga Euron men den verkliga skulden har den mänskliga faktor som består av EMU´s grova konstruktionsfel kombinerad med en djup Europeisk oenighet. Många tror att om EMU kollapsar far också Euron hädan. Så är det antagligen inte. Euron skulle också i framtiden åtminston under en övergångstid bestå vidare som övernationell valuta. De som har Eurotillgånger eller -skulder skulle ha de kvar i Euro men värde till Euron i de olika ländernas valutor skulle förändras genom att alla länder sedan åter skulle ha sina egna valutor som har olika växelkurser mellan deras valuta och Euron. Medan de skuldsatta länder sedan får relativ låga fria växelkurser får de starka länder förmånliga stabila växelkurser till Euron. Det förändrar Euroländernas och firmornas tillgånger enormt och kan föra till allmänt kaos när vissa länders skulder omvandlas till sina nationella valutor. Deras och deras industris skuld i sina nationella valutor skulle bli så hög att de inte mera kan återbetalas. Tills vidare har man lyckas undvika detta. Med en EMU kollaps skulle de fattiga ländernas problem inte vara löst medan våra inte heller minska utan tvärtom.

Mats Gessbos bild

Hej Urs!

Du säger: "Den definitiva taktiken för att rädda världen från statsskuldkriserna har nu blivit genomskådlig. Den är enkel. Såväl i USA som i Europa vill man i framtiden öka inflationen genom att sätta sedelpressarna i gång medan man samtidig håller räntorna nära 0 %. Enkelt sagt vill man betala skulderna genom att inflatera bort dem."

Det är möjligt att du har rätt. MEN, om man tittar på den japanska historiken samt USA:s ganska långvariga försök med sedelpressarna så kan man - i så fall - sätta ett stort frågetecken för om man kommer att lyckas. Även inom EU har man haft ett ganska så hårt tryck på sedelpressarna.

Frågan är om man inte har kommit till en slags paradigmskifte. Ett skifte som har sin grund i BRICS-ländernas framfart i den internationella ekonomin. Ett skifte som innebär att gamla natonalekonomiska sanningar inte riktigt gäller.

Genom sina framgångar kommer de nuvarande BRIC-länderna att kunna "omformatera" sin ekonomiska politik till mer inhemsk konsumtion

Och om dessa BRIC-länder förmår överföra sin produktionskapacitet på nya "BRIC-länder" (i Afrika och vissa regioner i Asien) så kan lågprisproduktionen fortgå ytterligare ett antal år.

Om detta scenario stämmer så kommer man inte att kunna inflatera bort dagens skulder inom överskådlig tid. Det vill i så fall till andra lösningar...

Gott nytt år till er alla!

Johan Didrons bild

Mats Gessbo skrev 28 dec, 21:12

Hej Urs!

Du säger: "Den definitiva taktiken för att rädda världen från statsskuldkriserna har nu blivit genomskådlig. Den är enkel. Såväl i USA som ...
Pil nerSe hela citeringen

Hej Urs!

Du säger: "Den definitiva taktiken för att rädda världen från statsskuldkriserna har nu blivit genomskådlig. Den är enkel. Såväl i USA som i Europa vill man i framtiden öka inflationen genom att sätta sedelpressarna i gång medan man samtidig håller räntorna nära 0 %. Enkelt sagt vill man betala skulderna genom att inflatera bort dem."

Det är möjligt att du har rätt. MEN, om man tittar på den japanska historiken samt USA:s ganska långvariga försök med sedelpressarna så kan man - i så fall - sätta ett stort frågetecken för om man kommer att lyckas. Även inom EU har man haft ett ganska så hårt tryck på sedelpressarna.

Frågan är om man inte har kommit till en slags paradigmskifte. Ett skifte som har sin grund i BRICS-ländernas framfart i den internationella ekonomin. Ett skifte som innebär att gamla natonalekonomiska sanningar inte riktigt gäller.

Genom sina framgångar kommer de nuvarande BRIC-länderna att kunna "omformatera" sin ekonomiska politik till mer inhemsk konsumtion

Och om dessa BRIC-länder förmår överföra sin produktionskapacitet på nya "BRIC-länder" (i Afrika och vissa regioner i Asien) så kan lågprisproduktionen fortgå ytterligare ett antal år.

Om detta scenario stämmer så kommer man inte att kunna inflatera bort dagens skulder inom överskådlig tid. Det vill i så fall till andra lösningar...

Gott nytt och god fortsättning Mats!

Jag är nyfiken på vad ni anser om senatens godkännande till uppgörelsen. Överraskande och avgörande beslut för världskonjunkturen säger SEB:s chefsekonom. Är ni överraskade och hoppfulla inför detta?

Man borde iaf kunna ana att marknaderna tolkar detta positivt inför börsöppningen på det nya året dvs. om det nu blir så att representanthuset godkänner det hela.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Hej Urs!

Du säger: "Den definitiva taktiken för att rädda världen från statsskuldkriserna har nu blivit genomskådlig. Den är enkel. Såväl i USA som ...

Hej Urs!

Johan Didron skrev 1 jan, 12:01

Jag är nyfiken på vad ni anser om senatens godkännande till uppgörelsen. Överraskande och avgörande beslut för ...

Jag är nyfiken på vad ni anser om senatens godkännande till uppgörelsen. Överraskande och avgörande beslut för världskonjunkturen säger SEB:s chefsekonom. Är ni överraskade och hoppfulla inför detta?

Man borde iaf kunna ana att marknaderna tolkar detta positivt inför börsöppningen på det nya året dvs. om det nu blir så att representanthuset godkänner det hela.

God fortsättning
Jag skrev självklart endast att man tänker lösa krisen med sedelpresserna men med det menar jag inte att krisen är löst.
Godkännande av uppgörelsen är ingenting annat än politisk teater som återkommer i jämna perioder. De flesta räknar med att uppgörelse blir godkänd i sista sekunderna eller några sekunder senare. Därför hölls börsen stabilt och kommer antagligen på mycke kort sikt att stiga. Med uppgörelsen är dock USAs problem inte heller löst.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Hej Urs!

Hej Urs!

Jag är nyfiken på vad ni anser om senatens godkännande till uppgörelsen. Överraskande och avgörande beslut för ...

Urs Hofer skrev 1 jan, 14:01

God fortsättning
Jag skrev självklart endast att man tänker lösa krisen med sedelpresserna men med det menar jag inte att krisen är löst.
Godkännand...

God fortsättning
Godkännande av uppgörelsen är ingenting annat än politisk teater som återkommer i jämna perioder. De flesta räknar med att uppgörelse blir godkänd i sista sekunderna eller några sekunder senare. Därför hölls börsen stabilt och kommer antagligen på mycke kort sikt att stiga. Med uppgörelsen är dock USAs problem inte heller löst.

USA förhindrade fallet över klippan (budgetstupet) genom att undvika åtminstone temporärt drastiska utgiftsminskningar och skattehöjningar för de lägre inkomstklasserna som skulle strypa tillväxten i USA och resten av världen. Hela världen andades ut och jublar över det, inkl. Europa. Men EU gör själv, i många länder, helt tvärtom, höjer skatterna och sänker utgifterna radikalt. Tänk att Europas politiska etablissemang tycker att USA gjorde det enda rätta men gör själv helt tvärtom. Det är en logik som jag inte begriper. Jag begriper dock mycket bra att drastiska sparåtgärder kombinerad med skatteökningar för medel- och småinkomsttagare för till minskad köpkraft, mera arbetslösa och därför mindre skatteintäckter trots höjda skatter.

Urs Hofers bild
aktieexpert

BUMERANGEN

Samtidigt som fattigdomen i Europa markant ökar, stiger rikedomen för några enskilda mäniskor enormt. Orsaken till detta är en totalt misslyckad globalisering som har lika mycket konstruktionsfel som EMU. I stället för att man i sin tid globaliserade allting, så begränsade man sig till att tillåta kapitalet- mäniskorna- och varorna att röra sig fritt. Att samtidigt globalisera minimilöner och ett minimalt socialskydd som är anpassat till varje lands kostnadsläge, har man i sin enfaldighet totalt glömt. Därför delades världen efteråt i vanliga- och slavländer. I de sistnämnda arbetar folk för ca 5 dollar/dag åt oss, under vidriga omständigheter och utan allt socialskydd. Det förde till att en stor del av industrin flyttade till slavlöneländerna. Mobiltelefoner, datorer, textilier, leksaker och mycket mera tillverkas i dag nästan uteslutet där. Det åter förde småningom till Europas stora arbetslöshet som är en orsak till den allt högre fattigdomsandelen. För att överhuvudtaget få arbete är många Européer tvungna att arbeta i tidsbegränsade snuttjobb utan fast anställning och till löner som ligger under de fastanställdas löner. De är inte sällan så låga att vederbörande inte kan leva med dem.
Bumerangen kommer nu tillbaka. När globaliseringen under en lång tid tillåter att slavländernas folk får det så vidrigt som de i dagens läge har det, så förorsakar marknadsekonomin med den misslyckade globaliseringen automatiskt, men med viss tidsfördröjning, att vi får det småningom lika ”bra” som man har det där! Problemet kunde lösas genom att införa minimilöner i alla länder eller att avskaffa minimilöner i alla länder. Jag föredrar det förstnämnda.

Johan Didrons bild

God fortsättning
Godkännand...

God fortsättning

Urs Hofer skrev 2 jan, 09:01

USA förhindrade fallet över klippan (budgetstupet) genom att undvika åtminstone temporärt drastiska utgiftsminskningar och skattehöjningar för de lägr...

Urs Hofer skrev 2 jan, 09:01

USA förhindrade fallet över klippan (budgetstupet) genom att undvika åtminstone temporärt drastiska utgiftsminskningar och skattehöjningar för de lägre inkomstklasserna som skulle strypa tillväxten i USA och resten av världen. Hela världen andades ut och jublar över det, inkl. Europa. Men EU gör själv, i många länder, helt tvärtom, höjer skatterna och sänker utgifterna radikalt. Tänk att Europas politiska etablissemang tycker att USA gjorde det enda rätta men gör själv helt tvärtom. Det är en logik som jag inte begriper. Jag begriper dock mycket bra att drastiska sparåtgärder kombinerad med skatteökningar för medel- och småinkomsttagare för till minskad köpkraft, mera arbetslösa och därför mindre skatteintäckter trots höjda skatter.

Tycker man kan urskilja ett mönster inför kända, större händelser där politiker eller andra viktiga representanter står inför trängda situationer. Politikerna vet om att det måste till ett lugnande besked och i nio fall av tio inträffar det. Även om det inte betyder någonting. Marknaden verkar iaf reagera lika naivt varje gång. Med andra ord kan man chansa på köplägen i BULL position innan större politiska besked.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG