Räntesparande sevenday avanza mm. o banker

Räntesparande sevenday avanza mm. o banker Bevaka tråd

Startad av Walinski

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Walinskis bild

Hej. Såg att sevenday har sparränta på 3.05% med insättningsgaranti. Någon som har erfarenhet av dem?
Jag har nu Avanza med cirka 2%.
Är det värt att byta?
Läste även om småbanker som kunde gå omkull.
Vilka tror ni ligger dåligt till?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Walinski skrev 14 okt, 14:10

Hej. Såg att sevenday har sparränta på 3.05% med insättningsgaranti. Någon som har erfarenhet av dem?
Är det värt at...
Pil nerSe hela citeringen

Är det värt att byta?

När det gäller Banker så finns det ju en bankgaranti på 100 tusen Euro om jag minns rätt .

Så sök du den ränta som är bäst om det är en Bank. I övrigt så ger preferensaktier i Balder och Klövern högre avkastning.

Walinskis bild

Är det värt at...

Är det värt att byta?

Bengt-Erik Freiholtz skrev 16 okt, 22:10

När det gäller Banker så finns det ju en bankgaranti på 100 tusen Euro om jag minns rätt .

Så sök du den ränta som är bäst om det är en Bank. I övri...

Bengt-Erik Freiholtz skrev 16 okt, 22:10

Så sök du den ränta som är bäst om det är en Bank. I övrigt så ger preferensaktier i Balder och Klövern högre avkastning.

Hej o tack för svaret.
Jag undrar bara vad preferens aktier är för något.
Och vad ger de för utdelning?
Vad är skillnaden mot vanliga aktier?
Har ni andra tips?
MVH
Tommy

aktieexpert

En aktie är ett ägande i ett bolag , en andel av bolagets aktiestock med de rättigheter som finns. Utdelning , rösta på bolagstämman o s v.

En preferensaktie som i Balder har inget av detta utan ger en fast ränta och när bolaget så önskar kan preferensaktien inlösas till en förutbestämd kurs.

Ger en hög och säker ränta , som är beronde av hur mycket du betalar för preferensaktien

http://www.balder.se/media/30729/balder2012.pdf

aktieexpert

Intressant skrivning om preferensaktier - ulvar i fårakläder

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Preferensaktier---ulvar-i...

aktieexpert

Nya intressanta preferensaktier på gång.

Alliance Oil - avser att emittera preferensaktier för minst 675 MSEK. Pengarna ska användas för den långsiktiga finansieringen av gasutvinning i Tomsk och prospekteringslicenser i Timano- Pechorareregionen. Kurs 250-300 med årlig utdelning på 30 kr (7:50 kr kvartalsvis) vilket motsvarar en avkastning på 10-12%.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG