Kanske läge för fonder nu?

Kanske läge för fonder nu? Bevaka tråd

Startad av Jan Axing

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Jan Axings bild
aktieexpert

Med alla stimulanser som satts in nu borde världens börser stiga på åtminstone kort sikt. Normalt brukar det vara läge att investera i tillgångar noterade i USD när vår SEK är stark. Denna gången är jag emellertid lite tveksam.

Kraftiga stimulanser bör ge bra lägen i tillväxtmarknader och guld.

Franklin Gold and Prec Mtls A Acc SEK-H1 är en relativt ny fond jag hållt ett öga på. Andelsklassen SEK-H1 är dessutom valutasäkrad. Om USA-börserna börjar stiga på grund av stimulanserna bör USD gå ner och då kan denna valutasäkring vara bra för oss.

På tillväxtmarknadssidan är jag lite svag för Danske Invest Glbl Em Mkts Small Cap A. En gång avregistrerad från PPM på grund av problemen med massbytena men är tillgänglig hos våra nätmäklare. Utöver de satsar jag ofta på länderfonder i Thailand, Malaysia, Idonesien och Singapore. Fidelity har sådana fonder.

Risken är ännu hög men det kan vara värt det, åtminstone med en del av kapitalet.

Martin Vidhalls bild

Jan Axing skrev 1 okt, 18:10

Med alla stimulanser som satts in nu borde världens börser stiga på åtminstone kort sikt. Normalt brukar det vara läge att investera i tillgångar note...
Pil nerSe hela citeringen

Jan Axing skrev 1 okt, 18:10

Med alla stimulanser som satts in nu borde världens börser stiga på åtminstone kort sikt. Normalt brukar det vara läge att investera i tillgångar noterade i USD när vår SEK är stark. Denna gången är jag emellertid lite tveksam.

Kraftiga stimulanser bör ge bra lägen i tillväxtmarknader och guld.

Franklin Gold and Prec Mtls A Acc SEK-H1 är en relativt ny fond jag hållt ett öga på. Andelsklassen SEK-H1 är dessutom valutasäkrad. Om USA-börserna börjar stiga på grund av stimulanserna bör USD gå ner och då kan denna valutasäkring vara bra för oss.

På tillväxtmarknadssidan är jag lite svag för Danske Invest Glbl Em Mkts Small Cap A. En gång avregistrerad från PPM på grund av problemen med massbytena men är tillgänglig hos våra nätmäklare. Utöver de satsar jag ofta på länderfonder i Thailand, Malaysia, Idonesien och Singapore. Fidelity har sådana fonder.

Risken är ännu hög men det kan vara värt det, åtminstone med en del av kapitalet.

Är Danske Invest Glbl Em Mkts Small Cap A en fond du haft länge? Såg att placera.nu har den som en av sina köpvärda fonder i oktober tillsamman med en analys där man jämfört med Skagen Kon-Tiki och kommit fram till att danske invest är bättre både avkastnings samt riksmässigt.

Jan Axings bild
aktieexpert

Ja jag har haft den länge, bara ökat eller minskat efter marknadsläget. Kon-tiki tror jag har blivit för stor och svårhanterlig för att kunna överavkasta. Den är inte sitt forna jag.

Observera att Danskes fond förvaltas av Kevan Daloo på Aberdeen och att fonden har 2 dagars fördröjd handel.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG