Internethandel

Internethandel Bevaka tråd

Startad av Alexander.G

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Alexander.Gs bild

Detta är en fråga till er som varit med ett tag nu. Det är bara av ren nyfikenhet jag undrar, men ungefär hur länge har man kunnat handla värdepapper via internet? Alltså en möjlighet att lägga köp och sälj ordrar själv via en internetdepå.

Johan Didrons bild

Alexander.G skrev 9 aug, 19:08

Detta är en fråga till er som varit med ett tag nu. Det är bara av ren nyfikenhet jag undrar, men ungefär hur länge har man kunnat handla värdepapper ...
Pil nerSe hela citeringen

Detta är en fråga till er som varit med ett tag nu. Det är bara av ren nyfikenhet jag undrar, men ungefär hur länge har man kunnat handla värdepapper via internet? Alltså en möjlighet att lägga köp och sälj ordrar själv via en internetdepå.

Hej Alexander! Jag är inte en av dom som varit med speciellt länge. I varje fall inte om man jämför med övriga gubbarna på forumet, men jag kommer ihåg lite historia i varje fall.

Började handla aktier och fonder något år innan milleniumskiftet. Jag minns att jag ringde till banken och uppgav köpkurs/säljkurs och aktie när det var dags att handla. Sen lade dom ordern åt mig. En extremt otymplig process och dessutom kostade det stjortan (ett par procent av försäljningssumman per affär). Intressant jämförelse mot idag då det kostar från 9 kr. Något år senare började man göra reklam för internetdepåer vilket kostade minst någon tusing per halvår och var mest riktat åt flitiga traders.

Uppskattningsvis kring 2005 blev det vanligt att svenssons började använda internetdepåer på daglig basis.

Så det har gått ganska snabbt. Lite tack vare de nya bankerna Nordnet och Avanza som har pressat ner priserna och konkurrerat med de gamla utsugarbankerna.

Möjligheten att handla rent teoretiskt över internet har nog funnits länge men för oss vanliga småsparare är det fortfarande relativt färskt.

Jag antar att några år innan mig så gick man personligen till banken för att handla, men det kanske någon annan här kan svara på.

Bo Eloffs bild
aktieexpert

Detta är en fråga till er som varit med ett tag nu. Det är bara av ren nyfikenhet jag undrar, men ungefär hur länge har man kunnat handla värdepapper ...

Johan Didron skrev 9 aug, 20:08

Hej Alexander! Jag är inte en av dom som varit med speciellt länge. I varje fall inte om man jämför med övriga gubbarna på forumet, men jag kommer ihå...

Johan Didron skrev 9 aug, 20:08

Hej Alexander! Jag är inte en av dom som varit med speciellt länge. I varje fall inte om man jämför med övriga gubbarna på forumet, men jag kommer ihåg lite historia i varje fall.

Började handla aktier och fonder något år innan milleniumskiftet. Jag minns att jag ringde till banken och uppgav köpkurs/säljkurs och aktie när det var dags att handla. Sen lade dom ordern åt mig. En extremt otymplig process och dessutom kostade det stjortan (ett par procent av försäljningssumman per affär). Intressant jämförelse mot idag då det kostar från 9 kr. Något år senare började man göra reklam för internetdepåer vilket kostade minst någon tusing per halvår och var mest riktat åt flitiga traders.

Uppskattningsvis kring 2005 blev det vanligt att svenssons började använda internetdepåer på daglig basis.

Så det har gått ganska snabbt. Lite tack vare de nya bankerna Nordnet och Avanza som har pressat ner priserna och konkurrerat med de gamla utsugarbankerna.

Möjligheten att handla rent teoretiskt över internet har nog funnits länge men för oss vanliga småsparare är det fortfarande relativt färskt.

Jag antar att några år innan mig så gick man personligen till banken för att handla, men det kanske någon annan här kan svara på.

Jag började med aktier på det glada 80-talet innan Värdepappercentralen VPC fanns då hade man fysiska aktiebrev i bankfacket som man var tvungen att ha med sig när man inne på bankkontoret kunde lägga sina order. Om man ville ha sin aktieutdelning så var man tvungen att ha sina aktiebrev.

Då lyssnade man på Sveriges radio P1 klockan 13.00 till 13.05 när man läste upp dagens aktiekurser.
Skatteverket fick inte in några kontrolluppgifter så man fick själv komma ihåg alla affärer.
Så internet har verkligen förändrat det mest i vårt samhälle och inte minst inom aktiehandel.

Nordnet och Avanza har pressat courtageavgiften ordentligt.

Urs Hofers bild
aktieexpert

Jag började 1994 med aktierna. Jag handlade redan då allt via nät men det var på den tid inte så vanlig. Handel på nät började antagligen just då.Det gäller då Sverige och Finland. Många länder komm först efter oss.

propers bild

Min bild är att det redan på 90-talet gick att lägga ordrar via även Internetbanker. Jag använde då min bank men gick något år senare över till en renodlad näthandlare.

Riktig nostalgi för mig är när jag handlade aktier på posten. Kom inte ihåg vad tjänsten hette men det var den första som blev lite mer tillgänglig. Att ringa storbanken och köpa för de belopp jag hade på den tiden kändes lite fånigt.

Alexander.Gs bild

Tackar för mycket läsvärda svar. Tänka sig att internethandeln funnits i en nästan 20 år.

Vad låg courtagekostnaderna på mer exakt kring den här tiden? Någon som minns?

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Började med aktier 1974 , och då var det bl a Tirfing , alltså moderbolaget till dåvarande Broströms som var ett av mina första aktieköp.

Synd att jag inte behöll det aktiebrevet , kunda ha blivit en vacker tavla på väggen i dag.

Ville man ha utdelning så fick man klippa en kupong ur ett kupongark och lämna in på Banken, , så på den tiden kallades därför aktiesparare även kupongklippare.

Började handla via internet ca år 2000 .

Courtagekostnaden när jag handlade aktiebrev tror jag låg runt 200 kronor som minimikostnad , och sedan internet kom ca 100 kronor.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG