Handla i OMXS30

Handla i OMXS30 Bevaka tråd

Startad av Alexander.G

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Alexander.Gs bild

Jag är intresserad av att börja handla mindre positioner i OMXS30 indexet som komplement till min portfölj.

Vilka olika alternativ finns det att exponera sig mot just OMXS30 förutom BULL och BEAR cert?

Jag kan tänka mig att det handlar om någon dag upp till någon vecka som jag håller positionerna. Så det hade varit bra med en produkt som följer indexet exakt istället för dagsuppdatering som xact certifikaten kör med. Hävstång uppskattas.

Mats Gessbos bild

Alexander.G skrev 8 aug, 23:08

Jag är intresserad av att börja handla mindre positioner i OMXS30 indexet som komplement till min portfölj.

Vilka olika alternativ finns det att exp...
Pil nerSe hela citeringen

Alexander.G skrev 8 aug, 23:08

Vilka olika alternativ finns det att exponera sig mot just OMXS30 förutom BULL och BEAR cert?

Jag kan tänka mig att det handlar om någon dag upp till någon vecka som jag håller positionerna. Så det hade varit bra med en produkt som följer indexet exakt istället för dagsuppdatering som xact certifikaten kör med. Hävstång uppskattas.

Hej Alexander.G

Det som ligger närmast till hands är väl rena köp- eller säljoptioner, OMXS30. Dessa finns med löptider mellan 1 månad och 3 år.

Jan Axings bild
aktieexpert

Det finns turbowarranter med OMXS30 som underliggande som har löptid. De är helt raka och följer underliggande. Jag brukar använda de som Citibank eller Commerzbank ger ut, de har noll i lösenvärde och en extrem hävstång om indexet ligger nära lösenpriset.

Sedan finns det minifutures som är som turbowarranter men saknar lösendag. De är lika raka men har ofta en stoplossnivå där handeln upphör och man får tillbaka restvärdet. Jag brukar använda de som RBS ger ut. Även dessa har hävstång som kan bli ganska stor.

Båda dessa rullar på utan omräkningar och saknar därmed urholkningen man ser i ETFerna och certifikaten med fast hävstång. Det finns en uppsjö av dessa warranter så man kan välja en lagom hävstång man känner sig bekväm med.

Utgivarna av turbos och minis är även market makers så det finns alltid köp- och säljorder ute. Vilket av instrumenten man väljer beror på tidsperspektivet, kort sådant är för turbos med sin spread på ett öre medan minis har en spread på runt 60 öre vilket kan bli dyrt vid snabb handel.

Alexander.Gs bild

Jag behöver en produkt som följer index precist! Den bör ha väldigt god likviditet då jag kommer hålla positionen allt ifrån 1 - 5 dagar och jag kommer handla med poster om 10 000 - 15 000kr. Jag skulle gärna ha en med högsta möjliga hävstång, helst runt 3-4. Jag vill kunna gå både lång och kort i OMXS30.

Är RBS minifutures det bästa alternativet för mig tro?

Jan Axings bild
aktieexpert

Ta en titt här:

http://markets.rbsbank.se/Produkter/Mini/Sok

Leta där efter minilong eller minishrt med OMXS30 som underliggande. Välj i rullgardinerna Mini Long eller Mini Short, Aktieindex och OMX Stockholm 30. En lista med minifutures visas med aktuell hävstång och stoplossnivå. Välj en mini med för dig en bekväm hävstång.

RBS garanterar likviditeten på sina produkter.

Det finns flera utgivare av minifutures, RBS är bara en av dem.

Alexander.Gs bild

Jan Axing skrev 10 aug, 18:08

Ta en titt här:

Leta där efter minilong eller minishrt med OMXS30 som underliggande. Välj i rullgardi...

Jan Axing skrev 10 aug, 18:08

Ta en titt här:

Leta där efter minilong eller minishrt med OMXS30 som underliggande. Välj i rullgardinerna Mini Long eller Mini Short, Aktieindex och OMX Stockholm 30. En lista med minifutures visas med aktuell hävstång och stoplossnivå. Välj en mini med för dig en bekväm hävstång.

RBS garanterar likviditeten på sina produkter.

Det finns flera utgivare av minifutures, RBS är bara en av dem.

RBS har jag lite kännedom om och de har många alternativ att välja på så det blir förmodligen att handla via dessa.

Men bara för nyfikenhetens skull, vilka konkurrenter till RBS finns det som håller likvärdig nivå på sin produkter?

Jan Axings bild
aktieexpert

De jag känner till på rak arm är Citibank, Öhman, Öhman J:r Capital och BNP Paribas förutom RBS.

Gordinis bild

Jag har också sneglat lite på BULL/BEAR och minifutures med högre hävstång. Tidigare har jag handlat med de vanliga XACT BULL och BEAR som ju är ETF:er. Nu såg jag att de med högre hävstång är certifikat som kallas ETN?
Är det någon som kan förklara skillnaden för mig? Och kan man handla med certificat och minifutures i en kapitalförsäkring?

Jan Axings bild
aktieexpert

ETN är exchange traded notes. Certifikat är ett skuldebrev, du lånar ut pengar till utgivaren som sedan köper underliggande instrument för pengarna. Utgivaren är bara ntresserad av att tjäna pengar på spreaden, skillnaden mellan köp- och säljkurs medan risken tas av innehavaren av certifikatet.

En ETF är en fond som andra men med skillnaden att andelarna handlas över börsen. Står för exchange traded fund.

Om man kan handla certifikat och minifutures i en KF får man höra sig för med sin mäklare, det skiljer. ETF går i allmänhet bra.

Gordinis bild

Jan Axing skrev 14 aug, 07:08

ETN är exchange traded notes. Certifikat är ett skuldebrev, du lånar ut pengar till utgivaren som sedan köper underliggande instrument för pengarna. U...

Jan Axing skrev 14 aug, 07:08

ETN är exchange traded notes. Certifikat är ett skuldebrev, du lånar ut pengar till utgivaren som sedan köper underliggande instrument för pengarna. Utgivaren är bara ntresserad av att tjäna pengar på spreaden, skillnaden mellan köp- och säljkurs medan risken tas av innehavaren av certifikatet.

En ETF är en fond som andra men med skillnaden att andelarna handlas över börsen. Står för exchange traded fund.

Om man kan handla certifikat och minifutures i en KF får man höra sig för med sin mäklare, det skiljer. ETF går i allmänhet bra.

Okej, tack för ett snabbt och tydligt svar.
Jag får forska vidare om möjligheten att handla certifikat och minifutures i kapitalförsäkring. ETF:er går bra att handla med vet jag, i alla fall på Nordnet.

Alexander.Gs bild

Jag måste fråga, för det förvirrar mig lite. En Minifuture,vilket följer indexet exakt och kategoriseras som en turbowarrant vilket gör att den handlas för samma courtagepris som aktier , ETF, m.m. RBS har mellan 1 och ca 25 i hävstång, vilket ger väldigt många valmöjligheter. Den har max 0,8 punkter spread (0,8kr). RBS garanterar likviditet vilket gör att du alltid får sålt den.

När ett sånt alternativ finns, vad finns det då som möjligen kan motivera en att köpa ett halvtaskigt certifikat eller XACT ETF som följer indexet ganska risigt efter några dagar i position. Max hävstång på 4 eller 5. Precis lika likvid som en Mini. Spreaden är snäppet mindre, men vi snackar om 0,1-0,2 kr mindre.

Varför vill man köpa ETF eller Certifikat när man vill handla med index, istället för terminer eller warranter? Jag förstår inte!

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG