Min lilla bloggtråd

Min lilla bloggtråd Bevaka tråd

Startad av Johan Didron

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Johan Didrons bild

Skapar en bloggliknande tråd som ett litet ego experiment. Har aldrig riktigt fattat blogg grejen tidigare men börjar nu tycka att det faktiskt är ganska trevligt att ventilera sina tankar och idéer emellanåt. Oavsett om folk läser eller inte. Det kanske blir en längre fortsättning, eller så tröttnar man. Den som lever får se =).

Först ut är historien bakom AktieExperternas födelse!

Det vore kanske häftigt att säga att vi grundare till AktieExperterna kommer från en grupp av finansiärer, programmerare, marknadstrateger osv. Gärna i nåt fräsigt namn där det ingår "investment group" eller liknande. Sanningen är dock en helt annan.

Rent krasst kan man säga att vi som byggt denna sida är två lekmän kring 30 år utan någon som helst erfarenhet av att bygga hemsidor eller företagande. Någon på något forum kallade oss för finansvalpar vilket är en väldigt felaktigt uppfattning. Vi har förvaltat våra sparpengar precis som många andra, kanske med skillnaden att vi är något mer intresserade av aktier och fonder. Det är inte direkt så heller att någon av oss är födda med guldsked i mun. Snarare tvärtom. Jag minns trötta skypemöten där man hade stora påsar under ögonen. Ofta satt man mitt i natten på sängkanten med en sliten och för långsam dator i knät. Man ville lägga sig och sova men drivet att bli ”färdig” kom i första hand. Hur som helst, slutsatsen av detta är att vi är så långt från finrummen man kan komma.

Det krävs därför inget snille för att förstå att vi har med små medel byggt upp detta community. Vi har slitit med byggandet av hemsidan AktieExperterna.se i tre år och nu äntligen är vi klara. Det har varit en intressant och lärorik resa. Lärdomar har bl.a. varit att man måste lära sig att be om hjälp och aldrig sätta deadlines. Det går ändå inte att hålla deadlines, i varje fall inte när det gäller hemsidebyggande. Man måste snarare utgå från att allt är svårare än vad det ser ut och allt tar lägre tid än vad man tror. Programmerare brukar säga att allt tar dubbelt så lång tid som man tror. Så en negativ aspekt med att "göra det själv" är att det tagit kanske tre ggr längre tid än vad det borde gjort. Men det finns ekonomiska fördelar med vårt arbetssätt. Tack vare att vi byggt allt själva har vi sparat mycket pengar vilket i sin tur medför att våra nuvarande kostnader är lägre. Vi drabbas tex inte av höga lånekostnader eller kostnader till anställda. Vi är istället våra egna anställda och ägare samtidigt. Det finns inte heller någon riskkapitalist till delägare som bestämmer över oss. Det är å andra sidan inte helt och hållet vi som bestämmer allt heller. De som bestämmer vad vi ska göra med sajten är snarare medlemmarna till sajten.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG