Nybörjare som behöver hjälp!

Nybörjare som behöver hjälp! Bevaka tråd

Startad av beginner

Välkommen till forumet!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva inlägg.

Är ny här på forumet och vill nu få ordning på ekonomin som jag borde gjort för många år sedan. Jag vill lära mig men är osäker på vad som krävs. Min första fråga (må vara idiotisk i detta sällskapet) är var man ska börja nånstans? Ska man börja läsa nån bra beginner bok eller kör man learning by doing? Min andra fråga är hur lång tid ni anser ni att det tar innan man är fullärd. PPM måste jag sätta igång med brukar min fru påminna mig om. Så PPM tips välkomnas också!

Bo Eloffs bild
aktieexpert

beginner skrev 30 jul, 10:07

Är ny här på forumet och vill nu få ordning på ekonomin som jag borde gjort för många år sedan. Jag vill lära mig men är osäker på vad som krävs. Min ...
Pil nerSe hela citeringen

beginner skrev 30 jul, 10:07

Är ny här på forumet och vill nu få ordning på ekonomin som jag borde gjort för många år sedan. Jag vill lära mig men är osäker på vad som krävs. Min första fråga (må vara idiotisk i detta sällskapet) är var man ska börja nånstans? Ska man börja läsa nån bra beginner bok eller kör man learning by doing? Min andra fråga är hur lång tid ni anser ni att det tar innan man är fullärd. PPM måste jag sätta igång med brukar min fru påminna mig om. Så PPM tips välkomnas också!

Du har nu tagit det första och viktiga steget och blivit medlem här hos AktieExperterna. Du hittar mycket bra information här och kan också ta rygg på någon expert som gör jobbet åt dig.
Vi hjälper dig också med PPM och fond val.
Fullärd blir man aldrig, verkligheten och världen förändras ständigt.

Aktiespararna har bra böcker för nybörjare.

Jan Axings bild
aktieexpert

En bok som kan vara läsvärd är

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197802018&r=1

Jag har inte läst just denna men väl hans två andra böcker. Detta givetvis om du tänkt spara i aktier. Det finns andra böcker men de verkar ha tagit slut på förlagen för tillfället.

Jag skulle vilja säga att läsa på är bra men sedan blir det en hel del learning by doing i alla fall. Vi misslyckas alla med affärer då och då men det viktiga är att man reflekterar och analyserar varför en affär gick som den gick, även de bra sådana.

Jag är väldigt tacksam för era svar. Ska följa er i trådarna och kanske tom ta rygg på någon av er, speciellt intressant med PPM. Men först blir det nog ett försök på egen hand....får se hur lång tid det tar innan man tröttnar...:)

Tack för boktipset också!

Museo12s bild

beginner skrev 30 jul, 16:07

Jag är väldigt tacksam för era svar. Ska följa er i trådarna och kanske tom ta rygg på någon av er, speciellt intressant med PPM. Men först blir det n...
Pil nerSe hela citeringen

beginner skrev 30 jul, 16:07

Jag är väldigt tacksam för era svar. Ska följa er i trådarna och kanske tom ta rygg på någon av er, speciellt intressant med PPM. Men först blir det nog ett försök på egen hand....får se hur lång tid det tar innan man tröttnar...:)

Tack för boktipset också!

Jag är också ny här och har bara varit här några veckor. Kan säga att det varit lärorika veckor. Tveka inte att fråga om saker här på forumet för då lär du dig mycket av väldigt kunniga personer. Själv är jag relativ nybörjare, men vill lära mig mer. Har även tagit rygg på flera experter till att börja med för att se vilken som passar mitt sätt att hantera pengar och risker bäst.

Men, allt får man ändå inte "gratis". Man måste läsa på. Jag har också läst en av Tobbe Roséns böcker, som Jan tipsade dig om, där han förmedlar en full strategi för att lyckas bäst på börsen. Dock kan jag ändå inte säga att det är en lämplig nybörjarbok. I alla fall inte för mig.

Hittills har jag förstått:
Finns inga genvägar (om än ta rygg på expert här är en sådan)

Satsa aldrig mer än du har råd att förlora, för förlora gör du...

Börja med stabila svenska företag, som tex investmentbolag så du sprider riskerna. Efter hand om du vill öka riskerna.

Läs på om de företag du tänker köpa aktier i.

Var cool, acceptera att du kan förlora lite pengar, men också tjäna desto mer (förhoppningsvis)

Låna aldrig som nybörjare pengar för att köpa aktier eller fonder.

Jag har blivit positivt bemött här både av experter och andra forummedlemmar så jag tror du kommer trivas här!

Bengt-Erik Freiholtzs bild
aktieexpert

Alltid bra att sätta sig in o aktiesparandets grunder. Aktiespararna har bra grundkurser i ämnet. Har själv varit studiecirkellärare i aktiekunskap. Så tag gärna kontakt med dom via nätet och kolla deras utbud. Sedan kan du ju följa oss här på sajten , men det är bra att kunna retoriken och de grundläggande utrycken.

max 50 000 tecken

Avbryt
* Den information som förmedlas av våra experter är allmän och inte personligt riktad.
STÄNG